گزارش ها

*سرتاج عزیز باردیگر ازصلح درافغانستان سخن گفت :*آگاهان سیاسی ، پاکستان درپی ایجاد فرصت دیگر است

کابل باختر/ 29/ حوت
آگاهان سیاسی افغانستان این گفته های سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان را که میگوید که آنکشور آماده است تمام مسایل و اختلافات جاری میان افغانستان و پاکستان را با درنظر داشت صلح وثبات منطقه یی حل کند یک فرصت طلبی دیگر میدانند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : درحالیکه پاکستان درطول پانزده سال گذشته ثبات و برنامه های خود را درسطح افغانستان و منطقه واضح ساخته وجهانیان بازی های چندگانه آنکشور را خوب میدانند ، مقامات این کشور باردیگر دست به مانور زده و از پاکستان دردیدار که اخیراً با همتای افغان در لندن داشت باردیگر این گفته ها راتکرار کرد که گویا پاکستان خواهان افغانستان یک کشور با ثبات وصلح آمیز بوده و آماده است که تمامی مسایل را بادرنظر داشت صلح و ثبات منطقه یی حل کند.
این گفته ها درست زمانی صورت میگیرد که پاکستان بعداز حوادث تروریستی درسند و پنجاب ، انگشت اتهام به سوی افغانستان گرفت و ادعا نمودکه گویا عوامل این وقایع درافغانستان نهان اند ، پاکستان به تعقیب آن نه تنها بخش های شرقی افغانستان را با خمپاره و موشک هدف قرار داد بل به گونه یی یک جانبه دروازه های مرزی دربولدک قندهار و تورخم ننگرهار را بست .
شماری از آگاهان امنیتی و سیاسی افغان به این باور اند که پاکستان فکر میکرد با این حرکت میتواند افغانستان را ازلحاظ اقتصادی تحت فشار قراردهد مگر سرانجام این پاکستان بودکه متضررشد و تجار آنکشور نه تنها از صدور اموال شان به افغانستان دچار زیان و نقصان شدند بل تجارت آنها با آسیای میانه نیز آسیب دید.
پاکستان که با غرور تمام حرکت کرده بود زمانیکه دریافت دراین تصمیم خود متضرر شد . به دوستان قدیمی خود پناه برد و از طریق لندن راه میانجگیری را جستجو کرد و درنشست سه جانبه مشاوران امنیت ملی سه کشور ، افغانستان ، بریتانیا و پاکستان فرصت را غنیمت شمردند و باز هم از صلح و ثبات درافغانستان سخن گفت و از حل مسایل منطقه یی به گونه یی بنیادین یادآور شد و از باز نمودن دوباره دروازه های تورخم وبولدک یاد کرد.
این آگاهان به این باور اندکه پاکستان دروجود انکشافات اخیر صدمات جدی اقتصادی را متحمل شده و برگزاری نشست سه جانبه میتواند گره گشای مشکل پاکستان باشد نه افغانستان . چنانچه درمدت زمان که دروازه های تورخم و بولدک به روی ترافیک وتجار بسته بود، برنرخ مواد اولیه تاثیری چندانی نداشت درحالیکه هزاران تن سبزی و میوه پاکستان که قراربود به افغانستان و آسیای میانه صادر شود درآن طرف خط دیورند فاسد شد، همچنان بر صدور برخی اقلام دیگر بخصوص سمنت پاکستان به آسیای میانه اثر گذاشت .
این آگاهان میگویند که اکنون پاکستانی ها درک کرده اند که وضعیت کنونی افغانستان با سالهای گذشته فرق فاحش دارد و دیگر پاکستان نمیتواند ترانزیت را به عنوان حربه علیه افغانها به کار گیرد درحالیکه امروز پاکستان خود احتیاج مسیر ترانزیتی افغانستان است درحالیکه برد پاکستان دراین است که همیشه درحالات نازک و حساس ، دوستان قدیمی اش به سراغ اش میایند وبه گونه یی کمک اش میکنند.
این آگاهان به دولتمردان افغان مشوره میدهند که موقعیت افغانستان درسطح منطقه درحال تثبیت شدن است و دیگر پاکستان نمیتواند یک موقف حاکم دربرابر افغانستان سخن گوید . باید با پاکستان مسایل مربوط به تروریزم و هراس افگنی به گونه یی صریح مطرح گردد و نباید زیر بار گفته های اخیر سرتاج عزیز رفت.
آنچه را او گفته تکرار حرف های است که سالها سیاسیون پاکستان آن را زمزمه کردند. باید برای پاکستانی ها تفهیم گردد که حرف های شیرین دیپلوماتیک گره گشا مشکل نیست و این حرف ها دیگر خریداری ندارد اگر پاکستان به فکر ثبات خود ومنافع خود در سطح منطقه است باید واقعیت های موجود درافغانستان را نیز در نظر گیرد تا ثبات منطقه یی به گونه که مردمان آن میخواهند به میان آید .  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا