جهان

ترامپ: نظامیان را در افغانستان کاهش می دهیم و سپس تصمیم نهایی می‌گیریم

واشنگتن/ وی او ای / 30سنبله/باختر
دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکامی‌گوید که در جریان چند هفتهٔ آینده نظامیان امریکایی در افغانستان به کمتر از ۴۰۰۰ کاهش خواهد یافت و سپس تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.
رییس جمهور ۱۸ سپتمبردر جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در قصر سفید گروه طالبان را "سرسخت، زیرک و باهوش" خواند و گفت که آنان نیز از جنگ خسته شده اند.
او افزود: " شما شاید شنیده باشید، ما با طالبان مباحث بسیار خوب داریم. این موضوع علنی بوده است، [شمار نیروهای] ما به بسیار زودی به کمتر از ۴۰۰۰ کاهش خواهد یافت. ما از آنجا با این درک بیرون خواهیم شد که برخی از اتفاقات باید رخ دهد. برخی چیز‌ها باید جامه عمل بپوشد. اما ۱۹ سال – هشت هزار میل دور، یک مدت خیلی طولانی است."
رییس جمهور امریکا همچنان گفت که نیروهای امریکایی در نزدیک به دو دهۀ اخیر مانند پولیس در افغانستان عمل کرده اند و حالا زمان آن رسیده تا افغان‌ها خود، کار پولیس را به پیش ببرند.
امریکادر حال حاضر حدود ۸۶۰۰ نظامی مستقر در افغانستان دارد.
ترامپ که همواره به برگرداندن نظامیان امریکایی از کشورهای خارجی تاکید کرده است، در سوم اگست (۱۳ اسد) در برنامۀ Axio شبکۀ تلویزیونی HBO گفت که تا روز انتخابات ریاست جمهوری امریکا –سوم نومبر ۲۰۲۰- شمار نظامیان امریکایی در افغانستان بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر خواهد بود.
پیش از این مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا گفته بود که ترامپ واضح ساخته است که اگر خطری برای ایالات متحده امریکا وجود داشته باشد، نیروهای امریکایی در حفاظت از امریکا برای انجام ماموریت دوباره به افغانستان خواهند رفت.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا