فرهنگ

جلال نورانی: صداقت وراستکاری درهمه حرفه ها به خصوص در ژورنالیزم ملاک عمل است

كابل 8 سرطان باختر

جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات وفرهنگ  در باره اعلامیهء منتشرهء فدراسیون ژورنالیستان گفت که صداقت وراستکاری درهمه حرفه ها به خصوص در ژورنالیزم ملاک عمل است .

نورانی افزود: فدراسیون ژورنالیستان مدعی شده که در چهار سال گذشته وزارت اطلاعات وفرهنگ در راستای ترتیب طرزالعمل انتخاب دو خبرنگار به شورای عالی رسانه گویا تساهل نموده است ، درحالیکه وزارت اطلاعات وفرهنگ چهار سال قبل سه بار از نماینده گان نهادهای خبرنگاری دعوت کرد تا با هم بنشینند دو تن  ازنماینده هاي دلخواه شان را به شورای عالی  رسانه هامعرفی دارند اما با تاسف هر بار آنان درمجالس به جر وبحث پرداختند وموفق نشدند تاکسی  را انتخاب کنند .

نورانی افزود که دکتور سیدمخدوم رهین وزیر اطلاعات وفرهنگ به خاطر پرکردن این خلا موقتاً دو خبرنگار را به شورای عالی برگزید وبیان داشت که تا زمان معرفی دو خبرنگار از سوی نهادهای رسانه يی این دونفر درشورای عالی کارکند اما بد بختانه در چهار سال این نماینده گان گزیده نشدند ،صداقت این است که نهادهای رسانه يی تساهل کرده اند نه وزارت اطلاعات وفرهنگ.

نورانی علاوه کرد، انتخاب دو خبرنگار از جانب فدراسیون نیز قابل پذیرش برای سایر دست اندرکاران رسانه ها نمی باشد .

اکثریت نهادهای رسانه ها گزینش این نماینده گان رانمی پذیرند ومطرح می سازند که فدراسیون میخواهد افراد خود را تحمیل نمایند .

جلال نورانی همچنان اظهار داشت ،کسانیکه به انتخابات شورای عالی رسانه ها حاضرنشوند مربوط خودشان خواهد بود چون وزارت اطلاعات وفرهنگ ازطریق رسانه ها به نهاد ها و ژورنالیستان آگاهی داده است. در مجلس فردا نخست بالاي طرزالعمل كار صورت ميگيرد وبعداً انتخابات به راه انداخته مي شود .

مشاور وزارت اطلاعات وفرهنگ دررابطه به پیشنهادات فدراسیون ژورنالیستان افغانستان مبنی برانتخاب نماینده گان ژورنالیستان برای عضویت در شورای عالی رسانه ها به مواردی در اين باره  اشاره کرده گفت: فدراسیون ژورنالیستان افغانستان امروز با انتشار اعلامیه ای در رابطه به طرز العمل انتخاب نماینده گان ژورنالیستان برای عضویت در شورای عالی رسانه ها ، دررابطه به برخی از مواد طرز العمل که ازطرف وزارت اطلاعات وفرهنگ به نظرخواهی گذاشته شده است، یک سلسله پیشنهادهای را مطرح ساخته است .

فدراسیون ژورنالیستان مدعی است که در طرزالعمل، چرا نحوهء گزینش نماینده گان جامعه مدنی درنظر گرفته نشده است .

جلال نورانی مشاوروزارت اطلاعات وفرهنگ درزمینه به آژانس باختر گفت: جامعه مدنی متشکل از نهاد های مستقل مدنی بوده و آنان خودشان برای انتخاب نماینده گان وفرستادن آنها به حیث نماینده به نهاد های دیگر ، طرز العمل خود را داشته و وزارت اطلاعات وفرهنگ نمی خواهد دراین رابطه مداخله کند.

زمانیکه این نماینده گان نهاد های جامعه مدنی از سوی خودشان انتخاب شده و به وزارت اطلاعات وفرهنگ معرفی شوند مانند دفعهء قبل، وزارت اطلاعات وفرهنگ از آنان استقبال خواهد کرد .

همچنان دررابطه به شرایط براي نامزد شدن ژورنالیستان به شورای عالی رسانه ها ، مشاور وزارت اطلاعات وفرهنگ گفت که مسلکی بودن ژورنالیست درواقع همان تحصیلات عالی درمسلک ژورنالیزم است و طرزالعمل وزارت اطلاعات وفرهنگ در کنار آن به داشتن تجربه غنی درکار عملی ژورنالیزم نیز ارج لازم را قایل شده است.

نورانی  درمورد پیشنهاد دیگر فدراسیون،  که درصورت مساوی بودن آرای دونفر نامزد باید انتخاب به دور دوم برود ، چنین ابراز نظر کرد : در این رابطه مشکلی وجود ندارد، اما اولی تراست تا در اين باب مجلس فردا تصميم بگيرد .

همینگونه مشاوروزارت اطلاعات وفرهنگ دررابطه به طرزکاروفعالیت شورای عالی رسانه ها افزود که بعد از به وجود آمدن این شورا ، اعضای آن خودشان مطابق قانون رسانه های همگانی طرزکار وفعالیت خویش را تدوین خواهند کرد.

 نورانی درمورد سراسری بودن انتخابات شورای عالی رسانه ها نیز گفت : وزارت اطلاعات وفرهنگ در اطلاعیه ء فراگیر در طول يك هفته به وسیله چندین روزنامه و رادیو وتلوزیون ملی موضوع را به اطلاع تمام ژورنالیستان ونهاد های خبر نگاری رسانیده است و مسلماً به هر فرد ژورناليست حق نامزد شدن و راي دادن داده شده  و اين ديموكراتيك ترين شيوهء كار است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا