اخبارجامعه

از شکار بی رویه ماهی دربغلان باید جلوگیری شود

 پلخمری/ دوم قوس/ باختر

 درصورت عدم جلوگیری از شکار بیرحمانۀ ماهی در بغلان بزودی نسل خیلی از ماهی ها درآن ولایت ازبین می رود.

به گزارش خبرنگارآژانس باختر، شکارماهی با مواد زهری وبرقی ساختن آب، نسل ماهی را ازبین می برد واین شیوۀ شکار ماهی از چند سال بدینسو رونق بیشتر یافته است که نگرانی را نزد مسوولان ادارۀ حفاظت از محیط زیست به وجود آورده است که اگر شکار ماهی متوقف نشود زیان بزرگ بر نسل ماهی در دریاهای بغلان که بهترین نسل های آنرا درخود جاداده است وارد خواهد کرد۰

عین الدین کریمی رییس حفاظت ازمحیط زیست بغلان به خبرنگارآژانس باختر گفت که همکاری مردم ونهاد های امنیتی درجلوگیری از شکار بی رویه ماهی با زهر وبرق دربغلان نهایت ضعیف است.

کریمی گفت که بغلان دارای دریاهای ماهی دار چون دریای اندراب، سرخاب، خنجان، بغلان و دریای خیلاب است که انواع ماهی ها مانند شیرماهی، سفید ماهی ،لقه ماهی وماهی خالدار  درآن دریا ها زیست می کنند .

ملا امین یک تن از باشندگان ولسوالی تاله وبرفک بغلان گفت که آنها در کنار دریای سرخاب زندگی می کنند شکارماهی را دوست دارند اما هر گز نه به زهری کردن آب و استفاده ازجنراتور ، بلکه با دام تور وچنگک۰ ماهی شکار می کنند.

این باشندۀ ولسوالی تاله وبرفک با آوردن مثالی از تاثیرات بد وناگوار شکارماهی باجنراتور و مواد زهری بر زندگی سایر حیوانات دریایی بغلان گفت که  نمونۀ روشن ازخطر های شکار ماهی این است که نسل سگ آبی ازبین رفته است وچند سال پیش که نسل این حیوان بسیار زیاد بود، از بین رفته است.

 وی ازنهاد های مربوط خواست که به خاطرجلوگیری ازنسل ماهی در‌گرفتاری متخلفان اقدام کنند.

 احمد جاوید بشارت سخنگوی قومندانی امنیۀ بغلان گفت که باوجود مصروفیت های امنیتی آنان در این زمینه سختگیر اند،تا زمانیکه مردم خود درجلوگیری از چنین شکار ها همکاری نکنند پولیس به تنهایی نمی تواند این مشکل را برطرف کند. حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا