جهان

امریکا یک شرکت مخابراتی را به حمایت از هراس افگنان متهم کرد

کابل/ ۱۲  جدی/ باختر
در حالی که امریکا  شرکتMTN را به حمایت مالی ازطالبان والقاعده متهم کرده است٬ مسوولان این شرکت تاکید دارند که آنان فعالیت تجاری شان را قانونمند و مسوولانه انجام می دهند.
آژانس خبری رویترز به قول از منابع قضایی در کلمبیای امریکا خبر داد که آن کشور٬چندین شرکت بزرگ تجاری به شمولMTN  را متهم به کمک مالی به القاعده وطالبان کرده است.
این شرکت که مقر آن در افریقای جنوبی است ٬بزرگترین شرکت مخابراتی در افریقا و هشتمین شرکت مخابراتی در جهان است که شرق اروپا وبخش هایی از آسیا را نیز تحت پوشش قرار داده است و از چند سال به اینطرف در افغانستان هم فعالیت دارد.
نهاد های امنیتی امریکا در کنار MTN شرکت امنیتی G4Sانگلیسی رانیزبه حمایت مالی از گروه های تروریستی متهم کرده است.
محکمه یی در کلمبیا گفته است به اساس شکایت های نهاد های امریکایی کمک های مالی این شرکت باعث آسیب دیدن سربازان امریکایی وکشته شدن افراد ملکی در افغانستان درجریان سال های 2009 الی 2017شده است.
اما شرکت ام تی ان می گوید که تجارت خود را در تمام مناطق به شکل مسوولانه انجام داده است .
نامپیلو مورافوسخنگوی ام تی ان به رسانه های غربی گفته است هنوز نمی تواند پاسخ مستقیم به اتهامات این گزارش بدهد ودر حال بررسی جزییات است و با مشاوران خود مشوره  می کند.
مگر اداره (اترا) که بر کار شرکت های مخابراتی در افغانستان نظارت دارد می گوید که در باره گزارش اخیر رویترز چیزی نمی داند.
علی حسین نظری مسوول اطلاع رسانی (اترا) به آژانس باختر گفت که آنان تنها بر کار تجاری و تخنیکی شرکت های مخابراتی نظارت دارند و مسایل کشفی مربوط به آنان نمی شود.
لوی سارنوالی افغانستان هم گفته است که در رابطه به گزارش رویترز معلومات ندارد و ادارات امنیتی هم تاکنون در رابطه به این مساله ابراز نظر نکرده اند
مگرشماری از کارشناسان امور بین المللی و امنیتی می گویند که اگر ادعای مطرح شده در رویترز به آدرس شرکت MTN ثابت شود بدون شک امریکا بر شرکت یاد شده تحریم هایی وضع خواهد کرد ودر افغانستان هم جواز فعالیت خود را از دست خواهد داد.
باید گفت که  طالبان بر شرکت های مخابراتی در افغانستان فشار های زیادی وارد کرده اند و این شرکت ها را مجبور کرده اند که در بخش هایی از کشور از طرف شب فعالیت نداشته باشند٬ همچنان تخریب آنتن های مخابراتی از سوی طالبان و تهدید کارکنان این شرکت ها باعث شده است که بسیاری از شرکت های مخابراتی و شرکت های تجاری برای طالبان باج دهند حتا شماری از کشور ها که در افغانستان عسکر داشته اند برای آن که٬ طالبان بر آنان حمله نکنند برای این گروه رشوه داده اند. صائم فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا