سیاست

نخستین جلسۀ شورای عالی کاهش فقر، عرضه خدمات و مشارکت شهروندی تحت ریاست رئیس‌جمهور غنی برگزار شد

کابل 26 سنبله باختر
نخستین جلسۀ شورای عالی کاهش فقر، عرضۀ خدمات و مشارکت شهروندی، شام روز گذشته تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در ارگ برگزار گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این جلسه رئیس‌جمهور غنی و اشتراک کنندگان، روی طرزالعمل، مبنای حقوقی، وظایف و مسئولیت ها، ساحه کاری، تشکیلات و اصول تصمیم‌گیری‌های شورا بحث همه جانبه نمودند.
رئیس‌جمهور گفت که هدف ایجاد این شورا، کاهش و مشخص ساختن عوامل فقر  در کشور می باشد، تا حکومت از طریق برنامه های منظم به گونۀ اساسی در برابر فقر مبارزه کند.
رئیس‌جمهور غنی خاطرنشان کرد که حکومت باید به قشر محروم توجه داشته باشد، زیرا تا اکنون در زندگی این قشر تغییرات به وجود نیامده است. وی افزود که سیستم پرداخت معاشات مامورین دولت اطمینان بخش نیست و همچنان در سیستم خزینۀ تقاعد مشکلات وجود دارد که باید اصلاح شود.
رئیس‌جمهور غنی گفت که تا اکنون ۵۰ درصد معلمین از طریق معتمدین معاش بدست میآورند که در این بخش باید سیستم قابلقبول ایجاد گردد، سیستم پرداخت و امتیازات و همچنان تمام برنامه‌های ملی ما به خاطر به‌ میان آوردن اصلاحات ارزیابی شود و مشکلات اساسی مشخص گردد.
رئیس‌جمهور با اشاره به هموطنان عودت کننده، گفت که در چند‌سال گذشته، پنج میلیون هموطن ما از محیط هجرت به وطن باز گشته اند و تا ده سال آینده، از سه تا پنج میلیون دیگر را نیز جذب خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور کشور افزود که بسیاری خانواده ها را زنان بی بضاعت رهبری می‌کنند، بنابرین باید به زندگی آنان توجه صورت گیرد تا فرزندان خویش را که پنج نسل آینده به آن پیوند دارد، از فقر مصئون نمایند.
رئیس‌جمهور کشور گفت که در رابطه به کاهش و از بین بردن فقر باید بحث های اساسی صورت گیرد و عوامل و انواع فقر تشخیص شود. وی افزود که برنامه های ۱۶ سال گذشته در زمینۀ کاهش فقر دقیق نبوده است، زیرا ارقام در رابطه به فقر در کابل و تمام ولایات دقیق نیست.
محمد اشرف غنی در رابطه به مصرف بودجه گفت که باید در زمینۀ مصرف معقول و موثر بودجه توجه بیشتر شود تا رشد اقتصادی افزایش یابد. وی افزود که ما به نظارت وزارتی نیاز داریم، طوریکه تدارکات را ملی و مرکزی ساختیم، این نظارت نیز باید ملی و مرکزی شود.
وزرای اشتراک کننده از ایجاد این شورا استقبال نموده، خاطرنشان‌ کردند که پیشنهادات اصلاحی شان را در مطابقت به طرزالعمل شورای متذکره، به جلسه آینده ارائه خواهند کرد.
رئیس‌جمهور گفت که این شورا‌ها به این منظور است که بودجه به شکل درست آن به‌مصرف برسد و بودجۀ سال آینده، نه براساس پروژه بلکه  به اساس برنامه تنظیم شود. وی افزود که ما زبان مشترک پالیسی نداریم و باید زبان مشترک ایجاد نمائیم تا پالیسی ها تداوم یابد.
رئیس‌جمهور کشور افزود که ما ضرورت به ارزیابی ارقام واقعی داریم و بخاطر رسیدن به این هدف باید در احصائیه مرکزی سرمایه‌گذاری صورت گیرد و از نهادهای علمی نیز استفاده صورت گیرد.
وی افزود که وزارت‌های اقتصاد و کار و امور اجتماعی و اداره احصائیه مرکزی باید در زمینۀ معلوم نمودن ارقام دقیق مردم فقیر به گونه منظم کار کنند.
رئیس‌جمهور کشور تاکید کرد که ما به انکشاف متوازن نیاز داریم و در آینده، بودجه به سطح زون ها عیار خواهد شد. وی افزود که در بخش مبارزه با فقر، نخستین قشر زنان و دوم جوانان هستند که باید به آنان توجه صورت گیرد. همچنان رئیس‌جمهور تاکید کرد که به منظور مبارزه با فقر و رشد اقتصادی، تمام وزارت خانه‌ها باید به انکشاف متوازن توجه نمایند. خالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا