فرهنگ

اعلامیه کمیسیون با صلاحیت تکریم و تجلیل شایسته از ماه مبارک رمضان

كابل باختر 4 سرطان
رمضان یگانه ماه قمری است که ذکرش در قرآن آمده و به دلیل نزول قرآن کریم و سایر کتب آسمانی درین ماه، از برترین ماه های قمری محسوب میشود .
خداوند تبارک و تعالی درین ماه متبرک در های بهشت را بازگذاشته و مومنین را به تقوی و پرهیزگاری فراخوانده است. برطبق فرموده پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم ، شفقت و احسان به فقراء ،  پرهیز از مفاسد اجتماعی  ، اهتمام به شکر نعمت های  الهی ، وفا به عهد، ادای امانات و بسا فضایل دیگر این ماه مبارک ،  مسلمانان را به سعادت اخلاقی و اجتماعی نایل میسازد .
پس رسالت هر مسلمان است که مطابق آداب شرعی روزه بگیرد و به حقایق ، منافع وفلسفه روحی و اخلاقی این فریضه بزرگ اسلامی ملتفت گردد .
کمیسیون باصلاحیتی که ازجانب رئیس جمهوراسلامي افغانستان به ریاست پوهاند عبدالسلام عظیمی قاضی القضات و عضویت محمد داوود عمرزی وزیر امور داخله، دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات وفرهنگ، عابد معین وزارت حج واوقاف ، امینی مر ستیال لوی څارنوال عبدالجبارتقوی والی کابل ، دوکتور عبدالله عطائی آمر عمومی اداری قوه قضائیه ، آریا رئیس عمومی نشرات تلویزیون ملی ، جـنرال مهاجر رئیس عقیدتی وزارت امور داخله و مولوی محمد صدیق مسلم رئیس عمومی دارالافتا ستره محکمه   موظف گردیده بود ،  امروز در مقر ستره محکمه تشکیل جلسه داده ضمن ابراز تبریک و تهنیت به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان به کافه ملت مسلمان افغانستان  ، تطبیق و رعایت موارد آتی را تصویب و ارگانهای مسئول را درکنترول ومراقبت ازآن مکلف مینماید .
وزارت اطلاعات وفرهنگ وظیفه دارد به رسانه ها هدایت دهد تا :
– درجریان ماه مبارک رمضان تلاوت دوره کامل قرآن عظیم الشان را به نشر بسپارد .
–  تمام رسانه ها برنامه های شان را در موافقت با عظمت ماه مبارک رمضان عیار سازند .
– در برنامه های رادیو ها و تلویزیون ها به پخش برنامه های دینی اهتمام جدی بعمل آید .
– تمامی رسانه ها مکلف اند اوقات شرعی افطار و سحر را مطابق برنامه وزارت حج و اوقاف درمرکز و ولایات اعلام نمایند .
– از نشر برنامه های منافی مقتضیات ماه مبارک رمضان توسط رسانه ها جداً جلوگیری بعمل آید .
وزارت حج و اوقاف موظف است :
– ایراد موعظه های دینی را به ارتباط فضایل و احکام ماه مبارک رمضان توسط امامان و خطبای مساجد و حسینیه ها هدایت دهد  .
– درمساجد و حسینیه ها بعد ازنماز به تدریس احادیث و موعظه های دینی توجه جدی مبذول گردد.
– با مساجد درترتیب پروگرام  های برگزاری نماز های تراویح که در ضمن آن ختــم های قرآن عظیم الشان صورت میگیرد، همکاری بیشتر بعمل آید .
– علمای دینی منحیث الوظیفه  مسئولیت دارند تا در روشنایی نصوص دینی  ، احکام ، فلسفه و فواید این فریضه پرمیمنت را وسیعاً تبلیغ نمایند تا مردم وجایب و مکلفیت های شانرا در برابر دین ومردم مسلمان هرچه بیشتر درک و ادا نموده و در روند صلح سراسری وتامین امنیت کشور به هدف رسیدن به رفاه و اصلاح اجتماعی مسئولیت شانرا ایفا نمایند. همچنان ملا امامان و علما از طریق منابر مساجد و تکایا  مردم را به کمک ومساعدت با  محتاجان تشویق و ترغیب نمایند.
وزارت امور داخله، لوی څارنوالی و ریاست عمومی امنیت ملی مکلف اند:
– ازمسدود بودن رستورانت ها درمرکز وولایات در ساعت های  روزه ماه مبارک رمضان مراقبت نمایند .
– امنیت بهتر نماز گزاران و مساجد را درایام مبارک رمضان تامین نمایند .
کمیسیون همچنان تصویب نمود تا آنانی که معاذیرشرعی دارند ،  ازخوردن ، نوشیدن و استعمال سایر مفطرات در محضر عام خودداری نمایند و متخلفین ازجانب لوی څارنوالی مورد تحقیق و تعقیب عدلی قرار گیرند.
ارگانهای ذیربط درسطح مرکز وولایات در تطبیق و رعایت موارد مندرج این مصوبه مکلفیت دارند.
با توجه به اینکه روزه ایجاد گر مساوات میان فقرا وثروتمندان است ، بناءً کمیسیون به آنعده ازهموطنان ما که ازثروت و امکانات مالی بهتری برخورداراند و نیز به اداره عالی سره میاشت که وظیفه و مکلفیت انرا کمک ومساعدت به محتاجان و مستمندان تشکیل میدهد  توصیه مینماید تا سخاوتمندانه از مساعدت و همکاری شان  با محتاجان دریغ  ننمایند تا از پاداشهای انجام اعمال خیریه درین ماه پرمیمنت بی نصیب نمانند.
اين كميسيون به رياست پوهاند عبدالسلام عظيمي و به تركيب
– محمد داوود عمرزی وزیر امور داخله
– دوکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات وفرهنگ
– دكتورداعي الحق عابد معین وزارت حج واوقاف
– امینی مرستیال لوی څارنوال
– عبدالجبارتقوی والی کابل
– دکتور عبدالله عطائی آمرعمومی اداری قوه قضائیه
– آریا رئیس عمومی نشرات تلویزیون ملی
– جنرال مهاجر رئیس عقیدتی وزارت امور داخله
و مولوی محمد صدیق مسلم رئیس عمومی دارالافتا ستره محکمه ايجاد گرديده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا