جامعه

از سه پروژۀ بزرگ در ولایت بامیان بهره برداری شد

کابل باختر 3 اسد
اسد الله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری چندین پروژه بزرگ  را درولایت بامیان افتتاح کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری به آژانس باختر، این پروژه ها شامل 491 ذخیره گاه انفرادی کچالو، 28 ذخیره کوپراتیفی کچالو و فارم تحقیقاتی ملا غلام درمرکز ولایت بامیان  میباشد.
وزیر زراعت کشور هنگام افتتاح این پروژه ها گفت :  ذخیره گاه های اعمار شده انفرادی هر کدام ظرفیت نگهداری 15 متریک تن و  ذخیره خانه های کوپراتیفی ظرفیت نگهداری 60 متریک تن کچالو را دارد. هرکدام از ذخیره خانه های انفرادی  230 هزار افغانی و هر ذخیره خانه کوپراتیفی 700هزار افغانی هزینه برداشته است که 50 درصد آن را دهاقین و 50 در صد آن از کمک بدون پرداخت وزارت زراعت اعمار شده است . هزینه مجموعی ساخت این ذخیره گاه ها بیش از 131 میلیون افغانی است که با فعالیت آنها  برای 3800 تن فرصت  کار مساعد شده و  بیش از 19 هزار تن دیگر از مفاد این پروژه ها بصورت مستقیم و هزاران تن دیگر بصورت غیر مستقیم مستفید میشوند".
تسهیلات های یاد شده از سوی پروژه ارتقای ارزشهای حلقوی زراعتی برای یک زندگی پایدار(EVES)   وزارت زراعت تطبیق گردیده است. این نهاد در نظر دارد امسال برای ولایت بامیان بیش از 150 میلیون افغانی  را نیز در بخش اعمار623  ذخیره گاه  به مصرف برساند که به این ترتیب  1625 تن به گونه مستقیم و  11375 تن به گونه غیر مستقیم از باشنده های بامیان از آن سود خواهند برد.
افتتاح  فارم تحقیاتی ملا غلام، بخش دیگری از سفر وزیر زراعت، آّبیاری و مالداری به ولایت بامیان است. ساخت و تجهیز این فارم، فرصت تحقیقات بالای انواع مختلف محصولات زراعتی به خصوص کچالو و گندم را مساعد میسازد. در حال حاضر سه نوع ورایتی گندم و دو نوع کچالو در این فارم تحقیق شده است.
نوع بازسازی فارم ملاغلام به 19 میلیون و 300 هزار افغانی هزینه برداشته است که از بودجه انکشافی وزارت زراعت پرداخت گردیده و پروژه عوامل تولید زراعتی (AAIP) مسوولیت باز سازی و تجهیز آنرا به عهده دارد. در حال حاضر 21 عراده ماشین آلات زراعتی به منظور میکانیزه سازی فارم مذکور خریداری گردیده و در دسترس مسوولان  فارم یاد شده قرار داده شده است.پروژه عوامل تولید زراعتی وزارت زراعت امسال 21 میلیون افغانی برای ولایت بامیان هزینه دارد که 100 تن به گونه مستقیم و 750 تن به گونه غیر مستقیم از آن مستفید میشوند.
ازآغاز سال جاری تا حال وزارت زراعت قادر گردیده که بیش از 1800 جریب باغ جدید،6 جریب باغ متراکم و نیمه متراکم، را ایجاد کند ونیز بیش از 2800 جریب باغ کهنه را به سیستم جدید باز سازی نماید. توزیع 50 بسته ابزار زراعتی، توزیع 4 عراده تراکتور، احداث 100 باب سبز خانه کوچک و 4 سبز خانه بزرگ، اعمار 5 باب کلینیک، سیار حفاظه نباتات، احداث 30 پروژه آبیاری قطره ای، واکسین 133000  هزار راس حیوان، تداوی 80 هزار حیوان، آموزش  1000مالدار، ایجاد مرکز فروش محصولات حیوانی، ایجاد 17 مکتب مالداری، انجام تجارب تحقیاتی بالای گندم و کچالو، آموزش 3000 دهقان مرد و زن در بخش های باغداری،  احداث بیش از 750  باغچه خانگی برای خانم ها، آموزش 20 گروه کاری خانم ها در بخش های پرورش سبزی ها، آموزش 200 شاگرد مکتب در بخش پرورش سبزی ها و احداث 9 باب باغچه مکتبی برای شاگردان مکاتب، بخش های دیگر از فعالیت های وزارت زراعت برای ولایت بامیان است که بخشی از آن تطبیق و بخش های دیگر آن در حال اجرا است  .
درمجموع  برای انکشاف زراعت در ولایت بامیان امسال بیش از 185 میلیون افغانی از بودجه اختیاری وغیر اختیاری اختصاص داده شده که با تطبیق پروژه ها 8250 تن به گونه مستقیم و 55 هزار و 150 تن به گونه غیر مستقیم از مفاد پروژه ها مستفید خواهند شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا