سیاست

درشورای وزیران مطرح شد: شرکت های وارد کننده گاز مایع که احتکار کرده اند شناسایی و جواز فعالیت آنها سلب و مورد پیگرد قانونی قرار داده شوند

کابل باختر 10 سنبله
جلسه نوبتی شورای وزیران، امروزتحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز در قصر گلخانه ارگ برگزارشد.
به اساس معلومات ریاست عمومی اداره امور ودارالانشای شورای وزیران به آژانس باختر، طبق اجندا، وزیر تجارت و صنایع در مورد افزایش قیمت گاز مایع و اتخاذ تدابیر در مورد جلوگیری آن به جلسه معلومات داده افزودد، آماده گی های لازم جهت خریداری مقدار قابل ملاحظه گاز مایع از کشور ترکمنستان اتخاذ گردیده است. وی افزایش قیمت گاز مایع را ناشی از احتکار شرکت های وارد کننده گاز مایع و قاچاق آن به کشور همسایه قلمداد نمود.
شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه؛ وزارت های تجارت و صنایع، مالیه و اداره لوی څارنوالی را تحت ریاست وزیر اقتصاد، موظف نمود تا در قدم نخست جواز فعالیت شرکت های محمود جلیل و شرکت MG انرژی را که به اداره لوی څارنوالی معرفی گردید سلب و جریمه نقدی نموده، همچنان تماماً شرکت های وارد کنندۀ گاز مایع را که به احتکار مبادرت ورزیده تحقیق و شناسائی نموده و با استفاده از صلاحیت های وظیفوی در پرتو قوانین نافذ جواز فعالیت آنها را سلب و بعد از جریمه نقدی مورد پیگرد قانونی قرار داده از نتیجه به جلسه بعدی شورای وزیران گزارش دهند.
بعداً، رئیس جمهور از چگونگی تکمیل گزارش مکمل امور کاری انجام شده طی دوازده سال گذشته با تسلسل تاریخی با ارایه اسناد ضروری، پلان های طرح شده، برنامه های کاری، تجارب حاصله و مشکلات فرا راه آن توسط وزارت ها و ادارات دولتی طالب معلومات شدند.
در ادامه، رئیس عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران از اکمال گزارشهای متذکره توسط وزارت ها و ادارات دولتی به جلسه اطمینان داده خاطر نشان نمود که اکثریت وزارت ها گزارشهای مربوطه را با ثقافت زیبا به چاپ رسانیده اند.
سپس، شورای وزیران کمیته ملی مبارزه با حوادث و وزارت های عودت مهاجرین، اقوام و قبایل و معارف را موظف نمود تا مساعدت لازم دولت را برای مهاجرین وزیرستان شمالی به ولایات پکتیکا، پکتیا و خوست ارسال و توزیع نموده و وزارت معارف متعلمین آن ها را در لیسه های مربوط جذب و شامل لیلیه نماید.
بعداً، محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری و رئیس کمیته اقتصادی شورای وزیران فشرده فیصله های شماره (4 و 5) سال روان آن کمیته را به جلسه مطرح و از مسؤولین مربوط تقاضا بعمل آورد تا در مورد تفصیل بیشتر را به کابینه ارایه نمایند.
متعاقباً، وزیر امور شهر سازی طرح ایجاد پارک کابل جان در جنوب غرب کابل را به جلسه مطرح و اضافه نمود که این پارک در ساحه چهار هزار جریب زمین به سرمایه ابتدائی دو میلیون دالر و سرمایه نهائی دو صد میلیون دالر طرح ریزی گردیده که موضوعات تفریحی و اجتماعی ورزشی و سایر تسهیلات در این طرح مطمح نظر می باشد.
شورای وزیران احداث پارک متذکره را به مثابه یک مفکوره پذیرفته، وزارت امور شهر سازی را موظف نمود تا مطالعات تخنیکی و اقتصادی پارک متذکره را با در نظر داشت منابع تمویل آب آن تکمیل نموده، دورنما ساحه را ترتیب و به جلسات بعدی شورای وزیران ارایه نمایند.
سپس، وزیر تجارت و صنایع و ترانسپورت و هوانوردی، تقاضای شرکت میرویس خالد شیرزاد لمیتد مبنی بر اجازه طویل المدت موازی (78) جریب زمین نساجی هرات را جهت اعمار ترمینل ترانسپورتی به جلسه مطرح که مورد تائید قرار نگرفت.
همچنان، وزیر اقتصاد پیشنهاد اتاق تجارت و صنایع مبنی بر کاهش قیمت فی تن آهن باب داغمه از (15000) افغانی به (12000) افغانی برای فابریکات داخلی تولید کننده آهن را به جلسه مطرح که مورد تائید قرار نگرفت.
در ادامه، وزیر اقتصاد گزارش نهائی تطبیق استراتیژی انکشاف ملی افغانستان را به جلسه مطرح و افزود؛ که این استراتیژی شامل (86) نتیجه متوقفه و (276) شاخص انکشافی به قیمت تخمینی (35.9) میلیار دالر طی پنج سال پیش بینی که از جمله مبلغ (15.4) میلیارد دالر منجمله (4.9) میلیارد از طریق بودجه انکشافی و مبلغ (10.2) میلیارد دالر خارج از بودجۀ ملی به مصرف رسیده که حدود (66) فیصد تحقق استراتیژی انکشاف ملی را نشان می دهد.
شورای وزیران پس از استماع گزارش وزیر اقتصاد، آن وزارت را موظف نمود تا فشردۀ این استراتیژی را ترتیب و از طریق رسانه های جمعی جهت آگاهی عامه بدست نشر بسپارد.
متعاقباً، وزیر انرژی و آب در مورد ذخایر حقیقی آب های زیر زمینی در نقاط مختلف شهر کابل و چگونگی استفاده از آن به جلسه معلومات داده، در ادامه رئیس هایدرولوژی آن وزارت و رئیس شرکت آبرسانی و کانالیزسیون در مورد آب های سطح الارضی و تحت الارضی کشور به خصوص شهر کابل به جلسه توضیحات مفصل ارایه نمود.
شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه وزارت های انرژی و آب، امور شهر سازی، معادن، شرکت آبرسانی و کانالیزاسیون را موظف نمود تا طرح حفظ و احیای ذخایر آب های سطح الارضی و تحت الارضی در سطح کشور، تغذیه مجدد آن، صرفه جوئی آب آشامیدنی و احیای کاریز ها را ترتیب و بعد از مشخص نمودن منابع ملوث کننده آن، طرح توافق شده خویش را به جلسات بعدی شورای وزیران ارایه نمایند، به همین ترتیب به وزارت های متذکره وظیفه سپرده شد تا طرح صرفه جوئی در مصارف آب را ترتیب و غرض آگاهی عامه از طریق وزارت های اطلاعات و فرهنگ، معارف، تحصیلات عالی و ارشاد، حج و اوقاف بدست نشر بسپارند.
سپس، وزیر مالیه و رئیس د افغانستان برشنا شرکت متکی به هدایت مصوبه شماره (41) مورخ 7/11/1392 شورای وزیران نظر کمیسیون را در رابطه به محاسبه فی کیلوات برق برای فابریکات صنعتی کشور به جلسه مطرح و خاطر نشان نمودند که با در نظر داشت قیمت های متفاوت برق در ولایات کشور که از منابع آبی، وارداتی و جنراتورها توزیع میگردد قیمت فی کیلوات برق در سرتاسر ولایات کشور برای فابریکات صنعتی مبلغ شش افغانی محاسبه گردیده که مورد تصویب شورای وزیران قرار گرفت.
بعداً، وزیر انرژی و آب و رئیس د افغانستان برشنا شرکت در مورد پیش بینی وضعیت تأمین انرژی برق فابریکات صنعتی قندهار بعد از ختم قرار داد برق جنراتورهای USAID در اخیر سال 2014 به جلسه توضیحات داده افزودند؛ بخاطر تأمین انرژی برق این ولایت پروژه های ذیل در کوتاه مدت، میان مدت و طویل المدت در نظر گرفته شده است:
• نصب پنل های آفتابی به ظرفیت 10 میگاوات (در کوتاه مدت) .
• نصب و مونتاژ توربین نمبر دوم بند کجکی به ظرفیت 18.5 میگاوات (در میان مدت).
• تمدید لین ولتاژ بلند از کابل الی قندهار به شمول سب استیشن های مسیر این لین (در میان مدت).
• نصب دروازه های پرچاوه بند کجکی به ارتفاع 10 متر و نصب توربین جنراتور ها به ظرفیت 100 میگاوات (در طویل المدت).
شورای وزیران ضمن تائید پروژه های پیشنهادی، وزارت انرژی و آب و د افغانستان برشنا شرکت را موظف نمود تا کار پروژه های پیشنهادی را از بودجۀ برشنا شرکت هر چه عاجل آغاز و قبل از ختم موعد قرارداد ضرورت عاجل انرژی برق آن ولایت را مرفوع سازند.
به همین ترتیب، شورای وزیران وزیر انرژی و آب را موظف نمود تا از پیشرفت کار پروژه بند برق سلما پیوسته نظارت نماید.
همچنان، شورای وزیران وزارت مالیه را موظف نمود تا طبق صراحت فقره (2) مصوبه شماره (9) مورخ 4/3/1393 آن شورا به خاطر احیای دیوار استنادی منار جام ولایت غور مبلغ ده میلیون افغانی را هر چه عاجل تدارک و به بودجه وزارت اطلاعات و فرهنگ انتقال دهد.
بعداً، نظر کمیسیون موظف در مورد مدیریت و فعالیت لابراتوارهای مواد ساختمانی توسط وزیر تجارت و صنایع و رئیس اداره ملی استندرد مبنی بر عقد قرارداد این لابراتورها با شرکت های خارجی با استفاده از شیوه تدارک از منبع واحد به جلسه مطرح که مورد تائید قرار نگرفت.
در ادامه جلسه، وزیر اطلاعات و فرهنگ پیشنهاد آن وزارت را مبنی بر اعمار کتاب خانه ملی در قطعه زمین به مساحت (16) جریب ملکیت آن وزارت در منطقه یکه توت کابل به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت اما آن وزارت موظف گردید تا نقشه کتابخانه را هر چه عاجل ترتیب و به شورای وزیران ارایه نماید.
به همین ترتیب، شورای وزیران وزارت های دفاع ملی و امور داخله را موظف نمود تا طبق تعامل سال های گذشته پول ورثه شهدای مربوط را که به حج بیت الله شریف اعزام میگردند، از داخل بودجه وزارت های خویش پرداخت نمایند.
در اخیر جلسه، دو مورد معاهدات بین المللی توسط وزیر امور خارجه به جلسه مطرح و مورد تائید قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا