تبصره و مرور بر مطبوعات

ازدیاد سربازگیری طالبان ازمیان اطفال

کابل باختر/ 16/ میزان
گروه های مخالف مسلح ، سربازگیری ازمیان اطفال و نوجوانان را افزایش داده اند و به این ترتیب از معیار حقوق انسانی و کنوانسیون های بین المللی عدول و تخطی نموده اند.
مفسر آژانس باختر مینگارد: منابع درکمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته اندکه گروه های مسلح مخالف به گونه یی گسترده از اطفال ونوجوانان سرباز گیری می نمایند.
ضمناً این گروه ها درکنار آنکه از اطفال درجبهات جنگ استفاده میکنند و از آنها به عنوان سرباز کار میگیرند با انجام فعالیت های هراس افگنانه و حملات بی هدف تروریستی باعث بروز تلفات به اطفال ونوجوانان شده اند.
به گفته منابع درکمیسیون حقوق بشرافغانستان شمار تلفات اطفال ونوجوانان افغان درحملات تروریستی دوبرابر بیشتر از سال گذشته است.
این منابع با ارائه ارقام گفته اندکه درسال 2016 میلادی درجهان اضافه از هشت هزار کودک وطفل درمنازعات جنگی و حملات تروریستی کشته شده اند که تنها (1340) نفر مربوط به افغانستان میباشد.
طالبان ، داعشی ها و گروه های وابسته به آنها به این ترتیب از معیار های انسانی و کنوانسیون های بین المللی تخطی نموده اند.
آنچه را کمیسیون حقوق بشر افغانستان میگوید شمۀ از جنایات است که طالبان مسبب و عامل آن اند.
گروه های مسلح تروریستی که خود را پابند به هیچ قاموس انسانی و بشری نمیدانندبا سربازگیری از میان اطفال وکودکان نه تنها مانع رشد و مانع آموزش و پرورش اطفال آنها میشوند بل به مصونیت روانی و اجتماعی آنان سخت ضربه میرسد و آنها را درآینده افراد قسی القلب، عقده یی ، جنگجو وکین پرور بار میاورند و به این ترتیب بخشی از یک نسل کشور را متعصب و بیگانه با ارزش های انسانی ، اسلامی واجتماعی تربیه میکنند.
درکنار این مسایل طالبان و داعشی ها از اطفال درقاچاق موادمخدر، حمل اسلحه، پولشویی ، مسایل جنسی و جنایات سازمان یافته دیگر استفاده میکنند.
امروز اگر صدها هزار طفل و نوجوان و جوانان ما از رفتن به مکتب محروم اند و اگر امروز دروازه های دها مکتب به روی دانش آموزان درکشور به دلایل امنیتی و یا تهدید مستقیم گروه طالبان و داعشی ها مسدود است این هم بخشی از جنایات است که طالبان در برابر اولاد این کشور روا داشته اند.
طالبان بااندیشه های متحجرانه ، عقب گرا و دیدگاه قرون وسطایی عامل بسا از بدبختی ها درکشور اند . با آنکه ثبات ، اهداف و اندیشه های ناخردانه این گروه برهمگان واضح و روشن است مگر حلقات درداخل و دربیرون کشور هستند که اندیشه طالبانی دارند و از این گروه ها حمایت میکنند و با آنها همسویی دارند در حالیکه حمایت از طالب و داعش ، حمایت از بی فرهنگی ، بی دانشی ، جهل و ناخردی است .
ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا