اخبارجهان

پوتین می‌تواند تا سال ۲۰۳۶ رییس جمهور روسیه باشد

مسکو/ وی او ای/5حمل/باختر

پارلمان روسیه روز چهارشنبه قانونی را تصویب کرد که به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور آن کشور اجازه می دهد برای دو دورۀ دیگر در قدرت باقی بماند و زمینه را برای باقی ماندن او در قدرت تا سال ۲۰۳۶ مساعد سازد.

با آنهم رییس جمهوری روسیه باید پس از پایان دورهٔ کنونی اش در سال ۲۰۲۴ برای کسب ریاست جمهوری در انتخابات رقابت کند.

 پوتین که بیش از ۲۰ سال در قدرت است، سال گذشته به عنوان بخشی از تعدیلات قانون اساسی این تغییرات را پیشنهاد کرده بود که شهروندان این کشور در رای گیری از آن حمایت کردند.

پیشنهادات که تصویب شده اند همچنین شامل اقدامات اقتصادی مردم محور و ارجگذاری به ارزشهای سنتی است که کرملین مدتها آن‌ها را ترویج می‌کرد.

قرار است مجلس سنای روسیه در اواخر ماه جاری این لایحه را مورد بررسی قرار دهد و انتظار می‌رود که سپس توسط پوتین توشیح شود.

مخالفان کرملین سال گذشته از این اقدام انتقاد کردند و آن را بهانه‌یی برای ماندن پوتین “مادام العمر” در کرسی ریاست جمهوری خواندند.

 پوتین در سال ۲۰۰۰ به عنوان رییس جمهور به قدرت رسید و برای دو دورهٔ چهار ساله در قدرت باقی ماند. سپس در سال ۲۰۱۲ پس از چهار سال دوباره به کرملین برگشت.

در همه‌پرسی که سال گذشته برای یک هفته در ماه‌های جون و جولای برگزار شده بود، ۷۸ در صد رای دهندگان به نفع اصلاحات رای دادند.

یک اداره مستقل ناظر انتخابات گفته بود که صدها مورد شکایت از تخلفات از جمله بیش از یک بار رای دادن را دریافت کرده اند و ادعا های مبنی بر تحت فشار قرارگرفتن کارمندان ادارات برای رای دادن نیز وجود داشت.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا