صحت

شیوع مرض خطرناک تب دار خون دهنده متصور است

کابل باختر/ 17/ سنبله
وزارت صحت عامه ازاحتمال مرض ویروسی تب خون دهنده درروزهای عید سعید قربان هشدار داده است.
دراعلامیه یی که درپیوند به این هشدار امروز به دسترس آژانس باختر قرار گرفته از مردم تقاضا شده تا درروزهای عید سعید قربان اقدامات پیشگیرانه را عملی کنند تا از مصاب شدن به مرض مهلک ویروسی تب خون دهنده جلوگیری شود.
دراین اعلامیه که به گونه مشترک از سوی وزارت های صحت عامه ، زراعت و آبیاری  وسازمان صحی جهان و سازمان زراعت و غذایی ملل متحد به نشر سپرده شده مقامات وزارت های صحت عامه و زراعت از گسترش ویروس مهلک مرض تب خون دهنده "کریما "یا "کانگو " درکشور که ازطریق کنه حیوان منتقل میشود ، نگرانی کرده اند.
دراین اعلامیه از مردم خواسته شده تا حین ذبح و بعداز ذبح حیوان برای قربانی اقدامات و تدابیر لازم برای محافظت خود وخانواده شان اتخاذ کنند.
همچنان گاو ، گوسفند و بز میزبان ویروس مرض اند وانتقال ویروس ازطریق تماس خون و ترشحات وسایر مایعات بدن فرد مصاب، به دیگران صورت میگیرد.
داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، کانگو را مرض خطرناک خوانده و گفته است که تاکنون این مرض درکشورما جان دوازده تن راگرفته است او از همه شهروندان خواسته است تا حین ذبح حیوانات احتیاط لازم را درنظر بگیرند.
همچنان اسدالله ضمیر وزیر زراعت از مردم خواسته است تا حین دست زدن به حیوان از دست کش و لباس محافظتی استفاده کنند پوشیدن لباس روشن میتواند درتشخیص ودید کنه مارا یاری رساند.
دراعلامیه همچنان تب شدید ، سردردی ، دردعضلات ،شخی گردن ، کمردردی و ترس از روشنی ونور ، دلبدی و استفراغ ، درد بطن و اسهال را از اعراض و علایم مرض خوانده شده است.
دراعلامیه نماینده های سازمان صحی جهان و سازمان زراعت وغذایی ملل متحد درافغانستان به حمایت ازبرنامه های وقایه یی ازمرض، وزارت های یاد شده تاکید کرده است . 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا