جامعه

وزیر انرژی و آب : تغییر محیط زیست ناشی از کمبود آب میباشد

کابل/باختر/5 حمل
از روز جهانی آب امروز در حالی در کابل تجلیل شد که استفاده بی رویه از آب های سطحی و زیر زمینی ادامه دارد و توسعه و گسترش ساختمان های بلند منزل تولید بی رویه فاضلاب در شهر را فزایش یافته است .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، در عصر حاضر یکی از معضل های اساسی دنیا را منطقه را مدیریت سالم منابع سطحی و زیرزمینی آب تشکیل میدهد زیرا با گذشت هر روز تقاضا نسبت به آب افزایش یابد و این نوع اهمیت مدیریت منابع آب را در کشور برجسته میسازد .
در مراسم گرامیداشت از روزجهانی آب وزیر انرژی و آب در سخنرانی خود بر چالش ها درین باب و اقدامات عملی که باید انجام یابد تماس گرفته مطرح ساخت .
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب گفت تغییر محیط زیست ناشی از کمبود آب میباشد و مردم ما باید از مصرف آب در زراعت صرفه جویی کنند.
او بر پیامد های منفی و عدم توجه بر طبعیت نیز اشاره و گفت که  برای مهار پیامدهای منفی شهر سازی بر محیط زیست باید اقدامات سازمان یافته یی برای احیای چرخه طبعی آب شهری و کنترول منابع آلاینده شهری صورت پذیرد.
شعار روز جهانی آب، "طبیعت برای آب است" هدف از طبیعت برای آب این است که طبیعت را در خدمت آب قراردهیم .
در افغانستان از آب  ابزاری پنداشته میشود ودنیا طبیعت را در خدمت آب قرار دهد.
او گفت اولین قربانی تخریب طبیعت منابع آب است.
تخریب طبیعت تنها مناطق سبز ومناطق جنگل را در بر نمی گیرد.این تخریب نیاز به تعریف دارد ، توجه به طبیعت برای منابع آب بسیاری از مشکلات را حل می کند.
را حل مشکلات منابع آب در خود طبیعت نهفته است.

مدیریت آب حتی از حوزه یی به حوزه دیگر متفاوت است، مدیریت آب در هر حوزه نیازمند تحقیق است و با اشاره به قانون آب در کشور گفت باید درین قانون تعدیلات به وجود آید  تغییر تشکیلات، تدوین راهبردی و پالیسی ها با در نظر داشت تجارب گذشته از جمله مسایل مهم میباشد .
وزیر انرژی و آب با تاکید گفت ، ما باید تصامیم خود را از روی میز وزارت به کف رودخانه انتقال دهیم و اجازه دهیم هر حوزه دریایی بر مبنای ظرفیت ها و چالش هایش به صورت مجرد از حوزه دیگر مدیریت شود.
او بر اعمار بندهای آب تاکید کرد و چالش در این زمینه را امنیت عنوان کرد و گفت ،
در صورتی که به دلایل تخنیکی از جمله امنیت، نتوانیم بندی را اعمار کنیم، بدیل آن را معرفی خواهیم کرد، تا در توسعه زیرساخت‌های آبی، تاخیر طولانی رونما نگردد.
حمید هلمندی مشاور ارشد ریاست جمهوری که در این مورد صحبت میکرد گفت از برکت آب امروز در عرصه زراعت پیشرفت های زیاد داشتیم باید کوشش کنیم که در مصرف آب در زراعت صرفه جویی کنیم .
انجنیر غلام قادر رئیس برنامه ملی آبرسانی، آبیاری و حفظ الصحه محیطی در سخنرانی خود اظهار داشت به اساس گزارش اداره احصائیه مرکزی  %63 مردم افغانستان به آب آشامدنی دسترسی دارند و %39 به حفظ الصحه .
وی گفت در 10 ولایت %24  آب آلوده است و آلودگی هوا در مناطق پرنفوس بیشتر است و حفاظت از منابع آب یکی از اولویت های اساسی است .
اکبر احمدی معین وزارت شهر سازی که به گرامیداشت از این روز صحبت میکرد گفت با کمترین وقت کوشش میکنیم از طریق بند شاتوت کمبود آب در شهر کابل را حل کنیم .
وی در اخیر از مردم که آب های پاک و آب باران که مخلوط با مواد کیمیاوی نباشند ذخیره کنند.
مسایل بیان شده در این نشست می رساند که کمبود آب به عنوان معضل اساسی نیازمند راهکار جامع گسترده و عملی میباشد . نازیلا
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا