گزارش ها

حوادث اخیر تروریستی در افغانستان روسیه را در حمایت یا عدم حمایت طالبان قرار داده است

کابل باختر/ 25/ جدی
روسیه نیز به جمع کشور های پیوست که حوادث خونین روز سه شنبه در افغانستان را محکوم کردند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : روز سه شنبه گذشته در سه حادثه تروریستی در کابل – قندهار و لشکرگاه اضافه از هفتاد نفر به شهادت رسیدند و دهها تن دیگر زخمی شدند به دلیل تلفات زیاد انسانی، سه شنبه هفته گذشته سه شنبه خونین نام گرفت، بیشترین تلفات در کابل وارد شد.
اضافه از پنجاه نفر درکابل در دو حمله انتحاری جان باختند، طالبان درحوادث کابل و لشکرگاه ادعای مسئولیت کردند و گفتند که افراد امنیتی را در این حملات کشته اند، درحالیکه درکابل اکثریت مطلق قربانیان افراد ملکی بودند.
امریکا، اتحادیه اروپا ، ایران ، هند ، امارات متحده عربی ، عربستان سعودی ، بریتانیا، المان و کشور های آسیامیانه این حوادث را محکوم کردند و بر مجازات عاملان آن تاکید نمودند.
روسیه نیز به جمع کشورهای پیوسته است که این رویداد را محکوم نموده اند، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است که هدف قرار دادن دیپلومات ها ، مامورین دولتی و افراد ملکی یک جنایت است.
این گفته های سخنگوی وزارت خارجه روسیه در حالی ابراز میشود که دو هفته قبل از این واقعه به روز سه شنبه 8 جدی مسکو میزبان نشست سه جانبه روسیه ، چین و پاکستان در رابطه به اصطلاح اعاده صلح در افغانستان بود که در آن بر بیرون شدن نام رهبران طالبان از لست تروریستان بین المللی یا لست سیاه ملل متحد تاکید شد.
شماری از آگاهان سیاسی افغان میگویند که روسیه با محکومیت این حمله تروریستی در کابل ، هلمند و قندهار که طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفته اند عملاً خود را در یک دوراهی قرارداد، زیرا تامین روابط تازه با طالبان که درهماهنگی با پاکستان صورت گرفته از یک طرف مسکو را با دوستان وجریان های تازه افراطی درمنطقه آشنا ساخته که باید از آنها برای مقاصد خود استفاده کند از طرف دیگر عدم توجه به فعالیت های ضد انسانی طالبان که مسکو خواستار خروج نام رهبران آن از لست سیاه سازمان ملل متحد است میتواند موقف روسیه را درمیان درسطح جهان بخصوص کشورهای آسیا میانه وافغانستان سخت با چالش مواجه سازد .
مسیر زمان واضح خواهد ساخت که روسیه مستقلانه فکر میکند و یا در گیر بازی های میشود که از سوی پاکستان به راه انداخته شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا