امنیت

پخش خبر مرگ ملا عمر ، مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان را به تاخیر انداخت

کابل باختر/ 9/ اسد
بعداز آنکه طالبان تائید کردند که رهبر آنها ملا عمر درگذشته است مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان به تعویق افتاد.
به گزارش آژانس باختر ، قرار بود امروز نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در اسلام آباد پاکستان دور دیگری از مذاکرات شان را آغاز نمایند مگر منابع درکابل و اسلام آباد گفته اند که این مذاکرات برای مدت نامعلومی پس افتاده است .
این مذاکرات به میزبانی پاکستان برگزار میشد مگر قاضی خلیل الله سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته است که دور تازه مذاکرات میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان به درخواست رهبران طالبان (شورای کویته) پس افتاده است. سخنگوی وزارت خارجه پاکستان دراین مورد توضیح بیشتر نداده است .
درهمین حال مولوی عطاالله لودین معاون شورای عالی صلح افغانستان گفته که مذاکرات میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان پس از نشر خبرمرگ ملا عمر تا مدت نا معلوم به تعویق افتاده است .
مگر آقای لودین میگوید که مرگ ملا عمر با مذاکرات صلح ربط داشته نمیتواند زیرا ملا عمر دو سال قبل درگذشته درحالیکه طی این مدت جنگ ادامه داشت ، ابلاغیه ها و اعلامیه ها از سوی طالبان نشر میشد و مرگ ملا عمر  تاثیری بر فعالیت های طالبان تاثیر نداشت .
معاون شورای عالی صلح به یک رسانه آزاد گفته است که پاکستان به بهانه مرگ ملا محمد عمر مانع برگزاری مذاکرات صلح شده است. زیرا مرگ ملا عمر زمانی اعلام شد که فردا آن مذاکرات صلح بوده است و به این ترتیب آنها مانع برگزاری دور دیگر از مذاکرات میان افغانها شدند.
شماری از آگاهان سیاسی به این عقیده اند که مرگ ملا عمر بر روند مذاکرات صلح اثر گذار نخواهد بود.
ملا حسن رحمانی که در زمان حاکمیت طالبان والی قندهار بود و از چهره های نزدیک به ملا عمر بشمار میرفت ضمن آنکه مخالفت خود را با انتصاب ملا اختر منصور بیان داشته مگر گفت که در حصه مذاکرات صلح با دولت افغانستان میان اختر منصور و سایر رهبران طالبان اختلاف نظر وجود ندارد. او گفته که ما فیصله کرده ایم که با دولت افغانستان مذاکره و صلح شود و ما مخالف این گفتگو ها نیستم .
ملا عمر رهبر گروه طالبان دوسال قبل دریک شفاخانه شهر کراچی پاکستان به گونه مرموز فوت نمود و یا کشته شده است.
طالبان، حکومت های افغانستان، پاکستان و امریکا خبر مرگ ملا عمر را تائید کرده اند. 
باید گفت که دور قبلی مذاکرات میان دو طرف در مری پاکستان انجام شد و ترکیب هیئت طالبان از سوی ملا اختر محمد منصور مشخص شده بود.
وزارت خارجه افغانستان نیز در اعلامیه گفته است که وضعیت کنونی، زمینه مذاکرات صلح، بیشتر از هر زمان دیگر مساعد است.
وزارت امور خارجه افغانستان در اعلامیه خود از همه طرف ها خواسته تا با افغانستان همکاری صادقانه نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا