صحت

رئیس جمهورحامد کرزی به دو تن از دوکتوران شفاخانه شهید سردار محمد داوود خان بخاطر اختراع “آله افغان” مدال درجه اول بریال را تفویض کر

 

كابل باختر 28 سنبله

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، دوکتور عبدالرزاق سیاووش و دوکتور محمد اسماعیل وردگ دو تن از دوکتوران مجرب شفاخانه شهید سردار محمد داوود خان را بخاطر اختراع بی نظیر شان در عرصه طبابت با تفویض مدال های درجه اول بریال، تقدیر کرد.

دوکتوران عبدالرزاق سیاووش و محمد اسماعیل وردگ اخیراً با اختراع آله طبی که جهت معالجه شکستگی عینک زانو و آرنج به کار میرود، توانستند شماری زیادی از مریضان را در داخل کشور با شیوه موثر جدید، به سهولت تداوی نمایند.

این آله از طرف FDA یا اداره مواد خوراکی و ادویه وزارت صحت و خدمات بشری ایالات متحده امریکا تایید و از طرف سازمان اختراعات جهان بنام" آله افغان" یا "فیکساتور خارجی افغان برای معالجه کسر های عینک زانو و آرنج" ثبت و راجستر شده است و در سطح بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد و سوی کمپنی (اسمیت اند نیفیو) به تولید انبوه رسیده است.

در مراسمی که بدین مناسبت قبل از ظهر امروز در ارگ برگزار گردید و در آن ستر جنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی، دوکتور رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی و شیر محمد کریمی لوی درستیز وزارت دفاع ملی نیز حضور داشتند، فرمان رئیس جمهور توسط شاه ولی سلطان معاون ریاست عمومی اداره امور قرائت گردید. در این فرمان از اختراع " آله افغان" توسط دو تن از دوکتوران مجرب کشور و تلاش های شان در جهت بهسازی خدمات صحی در سطح ملی و بین المللی قدردانی بعمل آمده است.

پس از مراسم تفویض مدال، دوکتور سیاووش و دوکتور وردگ نمونه طلایی "آله افغان" را به رئیس جمهور اهدا کردند و حامد کرزی ضمن اینکه آنرا با تشکری پذیرفت، هدایت داد تا این آله منحیث یکی از افتخارات ملت افغانستان در موزیم وسایل طبی نگهداری شود.

رئیس جمهور ضمن اینکه اختراع دوکتوران افغان را برای افغانستان افتخار بزرگی دانسته گفت: آرزو دارم هر تعلیم یافته افغان که در هر عرصه فعالیت دارند خود را در مسلک شان برسانند، اختراع کنند و برای وطن خویش فکر و وسایل جدید بیآورند و برای کشور شان نیک نامی و ترقی را نصیب گردانند.

حامد کرزی افزود: جوانان افغانستان از این دوکتوران کشور بیاموزند، آنها را الگو و مشعل راه شان قرار داده و در آن راه قدم بگذارند تا وطن از بدبختی و مصیب رهایی یابد و به سوی ترقی و افتخار گام بردارد.

دوکتور محمد اسماعیل وردگ ضمن تشکری از از توجه و تقدیر رئیس جمهور، در رابطه به اختراع "فیکساتور خارجی افغان برای معالجه کسر های عینک زانو و آرنج" گفت: تا حال توسط این آله ۳۰۰ تن از هموطنان ما در اکثر شفاخانه های مرکز و ولایات تداوی شده اند.

وی افزود: این آله بخاطر تداوی شکستگی عینک زانو و آرنج ساخته شده است و مریضان می توانند که بدون پلاستر و در وقت کم با این آله تداوی شوند و جریان تداوی می توانند، کار های روزمره شانرا نیز انجام دهند.

دوکتور وردگ خاطرنشان کرد که این آله در ۱۵ کنفرانس بین المللی معرفی شده و در ژورنال طبی جهان نیز به چاپ رسیده است که تایید جهانی را نشان می دهد.

او همچنان گفت که این افتخار کمایی ملت افغانستان شده است که به نام "آله افغان" مریضان در نقاط مختلف کشور تداوی می گردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا