سیاست

رییس جمهوری: افغانستان دچار هیچ نوع کمبود مواد اولیه نخواهد شد

کابل/ ۲۸حوت/ باختر
به منظور اتخاذ تدابیر برای جلوگیری از پیامدهای منفی اقتصادی شیوع ویروس کرونا نشستی به ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان روزگذشته ، در ارگ برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر٬در این نشست که از طریق ویدیو کنفرانس انجام شد، امرالله صالح معاون اول رییس جمهور، محمد یوسف غضنفر نمایندۀ فوق العادۀ رییس جمهور در امور توسعۀ اقتصادی و تجارتی و کاهش فقر، سرپرست وزارت مالیه، رییس ادارۀ مستقل ارگان های محل، معین و سرپرست وزارت صنعت و تجارت، معین اقتصادی وزارت امور خارجه، سرپرست ادارۀ امور و رییس ادارۀ احصائیه مرکزی نیز حضور داشتند، در مورد آمادگی های حکومت برای جلوگیری از پیامدهای منفی اقتصادی شیوع ویروس کرونا، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
ابتدا محمد یوسف غضنفر نمایندۀ فوق العادۀ رییس جمهور در امور توسعۀ اقتصادی و تجارتی و کاهش فقر در مورد جلسۀ که با تاجران و سکتور خصوصی در قسمت ذخایر مواد ارتزاقی داشت، معلومات ارائه کرد.
محمد یوسف غضنفر گفت که سکتور خصوصی آمادگی های لازم را جهت عرضه مواد ارتزاقی دارد و مردم افغانستان به هیچگونه کمبود مواد اولیه دچار نخواهند شد و از دیروز بدینسو قیمت مواد اولیه کاهش یافته است.
سپس امرالله صالح معاون اول رییس جمهور صحبت کردو گفت که رسانیدن مواد ارتزاقی به تمام نقاط کشور برای مردم از اولویت های مهم حکومت و سکتور خصوصی است  و از صحبت های که با سکتور خصوصی شده است، آنان آمادگی خود را در این راستا ابراز کرده اند.
وی افزود که یکی از تشویش های مردم موضوع احتکار مواد اولیه در مرکز و ولایات می باشد که برای جلوگیری از آن، مهم است که تاجران ملی با دولت همکاری کنند.
بعداً سرپرست وزارت مالیه گفت که ما با سکتور خصوصی و اتاق تجارت صحبت نموده ایم و تاجران عنقریب مواد اولیه ارتزاقی را در چند نقاط شهرهای کشور به گونه عمده و پرچون به فروش خواهند رساند.
به همین ترتیب عبدالکریم ملکیار معین و سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت که این وزارت در همکاری با ارگان های امنیتی یک کمیتۀ نظارتی را برای مبارزه با احتکار ایجاد کرده است.
همچنان الهام عمر هوتکی سرپرست ریاست عمومی ادارۀ امور در این خصوص، گفت که بارگیری ۷۵ هزار تن گندم در کشور هند آغاز شده و در مدت دو هفته به افغانستان خواهد رسید و با امضای قرارداد با سکتور خصوصی هند، ۵۰ هزار تن گندم دیگر نیز به کشور وارد می شود.
رییس جمهور غنی پس از استماع صحبت های آنان گفت که ما دچار هیچ نوع کمبود اولیه نیستیم، زیرا برعلاوۀ اینکه ذخایر گندم در کشور موجود می باشد، قرار است از هند و ترکمنستان گندم وارد کنیم.
وی افزود که برای ایجاد ثبات در مارکیت، امر توزیع ۲۴ هزار تن گندم را از ذخایر استراتیژیک به قشر آسیب پذیر صادر کردم و همچنان یک هزار واگون روغن بدون طی مراحل، وارد مارکیت ها خواهد شد.
رییس جمهوری گفت که واردات از کشورهای تاجکستان و ترکمنستان به افغانستان به صورت عادی جریان دارد. وی به معاون اول ریاست جمهوری و نمایندۀ فوق العادۀ رییس جمهور در امور توسعۀ اقتصادی و تجارتی و کاهش فقر هدایت داد تا انتقال گندم از کشور های هند و قزاقستان را به افغانستان پیگیری کنند.
رییس جمهوری تصریح کرد که باید تمام ادارات ذیربط حکومتی در قسمت اتخاذ تدابیر عاجل برای جلوگیری از پیامدهای منفی اقتصادی ویروس کرونا، به گونه هماهنگ عمل کنند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا