گزارش ها

آگاهان سیاسی افغان : امریکا برای منافع خود در افغانستان می جنگد

کابل   باختر   ۱۱  قوس
در حالیکه یک کارشناس امریکایی جنگ آنکشور در افغانستان را  یک جنگ  بی ثمر میداند آگاهان سیاسی افغان میگویند که این کارشناس امریکایی از اهداف و برنامه های بیرونی کشورش چندان آگاه نیست و نمیداند که امریکا برای منافع خود تلاش دارد
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : نشریه امریکایی نشنل انترست در شمارۀ اخیرش نگاشته است که امنیت ایالات متحدۀ امریکایی با افزایش نیروهای نظامی این کشور در افغانستان بستگی ندارد.
دانیل دیویس؛ محقق ارشد دفاعی امریکا در مقاله یی به این نشریه نگاشته، که مرگ نیروهای امریکایی در افغانستان هیچ منفعتی برای امنیت ملی این کشور ندارد.
در مطلب نشر شده آمده است که “مرگ نیروهای امریکایی در افغانستان هیچ منفعتی برای امنیت ملی این کشور ندارد. به خاطر چه سربازان امریکایی در افغانستان می میرند؟
در مطلب نوشته شده که قربانی سربازان ما هیچ قهرمانی را در پی ندارد و ما در پی هدف غیر قابل دستیابی هستیم.
در ادامۀ مطلب نشنل انترست افزوده شده است که در افغانستان پیروزی با جنگ به دست نمی آید و امنیت ایالات متحدۀ امریکا به شمار نیروهای نظامی بیشتر در افغانستان بستگی ندارد.
دیویس تاکید می کند، برای واشنگتن اکنون لازم است که جنگ را در افغانستان به پایان برساند و اما همکاری اش را در بخش اطلاعات با سازمان های اجرای قانون افغانستان تقویت بخشد.
این در حالی است که مطبوعات امریکایی پس از رویداد اخیر در غزنی و کشته شدن سه سرباز امریکایی در این حادثه، مبارزۀ امریکا با تروریزم در افغانستان را مورد انتقادات شدید قرار دادند.
مگر شماری از آگاهان سیاسی ونظامی در افغانستان با این گفته های دانیل دیوس موافق نیستند  انها میگویند که این محقق امریکایی از واقعیت های جنگ در افغانستان آگاه نیست  ام نمیداند که این جنگ برای منافع یک کشور فقیر و مردم در مانده افغانستان نیست 
جنرال باز نشسته میرزا محمد یارمند  و آگاهان دیگر سیاسی به ادامه گفته اند که امریکا منافع معین و مشخص را در افغانستان ٬ آسیا جنوبی و آسیا مرکزی دنبال میکند و غرض رسیدن به این منافع و اهداف  جنگ بزرگ نیابتی را به راه انداخته است  دانیل دیوس در گام نخست باید بداند که کشورهای بزرگ ٬ مصروف یک جنگ نفس گیر و فرسایشی در میدان افغانستان اند  که بازی های بزرگ استخباراتی همراه است و این افغان ها اند که در این جنگ قربانی میدهند  در افغانستان روزانه دهها شهروند این کشور اگر افراد نظامی دولت اند یا طالبان و یا هم افراد ملکی  قربانی منافع بیگانگان میشوند  که هیچکس یادی ازآنان نمیکنند مگر مرگ سه عسکر امریکایی غوغا بر پا میکند
فراموش نشود که حضور نظامی امریکا بسیاری از کشور ها را در جنگ افغانستان باز کرده است در حالیکه افغانستان از جنگ هژده ساله امریکا و متحدین ان در امرمبارزه با هراس افگنی هیچ سودی نبرده و تنها حساسیت های منطقه یی را تحمل کرده است
این در حالی است  که دولت و مردم افغانستان غرض مقابله با چالش های جاری راه حل های منطقی را جستجو میکنند مگر خارجی ها باز هم دنبال منافع خود اند ،امر که دانیل دیوس متوجه آن نشده است
چنانچه رهبری افغانستان بر لزوم برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری تاکید میکند؛ اما زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان ازبه تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سخن گفته است.
این دیپلومات امریکایی که دو روز گفتگو ها با طالبان را سپری کرده است میگوید کارش پیشرفت خوب دارد  و برای  پیشرفت هرچه بیشترگفتگوهای صلح با گروه طالبان بهتر است انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان با تاخیر برگزار شود. دولت افغانستان ۳۱ حمل سال اینده خرشیدی را زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام داشته است.
خلیلزاد در مصاحبه با شبکۀ خبری پی بی اس اعلام کرد که در صورت پیشرفت در گفتگوهای صلح با طالبان باید انتخابات ریاست جمهوری به تعویق افتاده و پس از توافق صلح برگزار شود.
وی تصریح کرد؛ اما اگر پیشرفتی در روند صلح صورت نگیرد، بهتر است انتخابات در زمان از پیش تعیین شدۀ آن برگزار شود تا دولت جدید روی کار بیاید.اما در صورت عدم پیشرفت گفتگوهای صلح بهتر است این توافق پس از انتخابات انجام شود.
خلیلزاد در ادامۀ مصاحبۀ خود گفته است:” ما عجله داریم تا معضلۀ افغانستان را بزودی پایان دهیم. مردم افغانستان مستحق صلح هستند. آنان برای چهل سال در جنگ بوده اند.” وی افزوده واشنگتن به این باور است که طرفهای درگیر به شمول طالبان از راه جنگ پیروز شده نمیتوانند و به همین دلیل راه حل برای جنگ کنونی در گفتگوها نهفته است. با این هم دولت افغانستان تاکید دارد که روند صلح در افغانستان یک روند کاملاً افغانی است و خارجی تنها میتوانند ممد این برنامه باشند.  صائم فرشته

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا