تبصره و مرور بر مطبوعات

دفتر طالبان در قطر، مکانی بی ثمر در روند گفتگو های صلح

کابل باختر / 7 / حوت:
روند گفتگو های صلح در افغانستان یک روند کاملاً افغانی بوده و دور از مداخله و نفوذ پذیری بیگانگان باید آغاز گردد و گسترش یابد.
مفسر آژانس باختر مینگارد: اخیراً یک مقام ارشد حکومت افغانستان در مصاحبه با یک روزنامه عربی زبان مساله مسدود شدن دفتر طالبان در دوحه قطر را مطرح کرده است.
این مقام بلند پایه حکومت افغانستان مدعی است که در آغاز با ایجاد دفتر طالبان با این فکر و مفکوره موافقه شد که این دفتر مکانی برای مذاکره و گفتگو باشد، مگر دفتر طالبان در راستا صلح سودی ببار نیاورد.
دفتر طالبان در جون سال 2013 میلادی به هدف دریافت یک آدرس مشخس طالبان ایجاد شد تا روند گفتگوهای صلح با این گروه از یک آدرس پیدا و در عدم نفوذ پذیری کشور بیگانه انجام شود، مگر این دفتر برای صلح سودی ببار نیاورد و هیچگاهی عامل و محرک گفتگوهای صلح در افغانستان نگردید.
برخلاف طالبان، با استفاده از این دفتر به هدف کسب مشروعیت استفاده نمودند و از آنجا به شهرهای و کشورهای دیگر سفر نمودند و برای خود هویت سازی کردند.
اگر به گذشته، کارکرد و پیامد دفتر طالبان در دوحه دقت نمایم، اساس این دفتر با نیرنگ و اغوا پیوند دارد.
زمانیکه این دفتر ایجاد شد از مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان یکسال سپری شده بود، هئیت طالبان که با امریکایان صحبت میکردند از نام و آدرس ملا محمد وارد مذاکره شده بودند و تاکید داشتند صلاحیت های را از او دریافت نموده اند ، ضمناٌ جنرال اشفاق کیانی که در ان وقت رئیس ستاد ارتش پاکستان بود  بارها برای امریکاییان گفت که با ملا محمد عمر در تماس است و او برای ایجاد چنین یک دفتر در قطره تمایل دارد.
در حالیکه ملا عمر قبلاٌ به گونه یی مرموزی در یکی از شفاخانه های شهر کراچی جان سپرده بود.
عدم کارایی و موثریت دفتر طالبان از آغاز تا امروز محسوس است و اولین بار مساله بستن این دفترسال پار عیسوی در ملاقات که رئیس جمهوری امریکا با محمد اشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان داشت مطرح شد، با آنکه موضع گیری حکومت افغانستان در خصوص این درخواست اقای ترامپ ،پوشیده باقی ماند مرگ حالا مشاور امنیت ملی کشور تاکید دارد که دفتر طالبان در دوحه سودی ندارد.
با مرور بر گذشته کاری این دفتر میتوان به این گفته های مشاور امنیت ملی صحه گذاشت.
آگاهان سیاسی افغان میگویند در حالیکه مردم افغانستان مذاکرات صلح برای حل قضیه افغانستان را یک روند بین الافغانی میدانند، موجودیت دفتر طالبان در بیرون از کشور چه معنا را افاده میکند؟ مگر آنکه نفوذ پذیر باقی بماند و از خود اراده و تحرکی نداشته باشد بخصوص آنکه در باره روابط طالبان با قطر حرف های زیادی شنیده می شود، چگونه عدم نفوذ پذیری یک کشوربیگانه  بر این دفتر تضمین شده میتواند؟ مشکل در این است که دفتر طالبان یک دفتر فرمایشی و نمایشی است که با یک هدف خیر ایجاد شد، مگر در حقیقت برنامه  و کار های را در پیش گرفته که با انگیزه و علت ایجاد این دفتر در تضاد قرار دارد.
افغان ها در اول با ایجاد این دفتر در مخالفت قرار داشتند زیرا میدانستند که ایجاد این دفتر با اهداف  و برنامه های همراه است که به سود صلح در افغانستان نیست، بخصوص آنکه پاکستان از طریق کشور های حوزه خلیج فارس میخواهد برای گروه طالبان مشروعیت منطقه یی کسب نماید، بهتر است که دفتر طالبان بسته شود و اگر به فعالیت خود ادامه میدهد در کشور باشد که تضمین شود، این دفتر فقط یک آدرس برای دریافت طالبان و مکانی برای انجام گفتگوهای صلح است نه منبع و عاملی برای هویت بخشی برای طالبان!
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا