گزارش ها

رشد فزاینده رسانه ها باید به فال نیک گرفته شود

کابل باختر14سنبله
در یک دهه اخیر رسانه ها در افغانستان از رشد چشمگیری برخور دار بوده و این رشد فزاینده راباید به فال نیک گرفت .
دکتورسید رضا امیرجهانشاهی رییس دانشکده خبر شهرمشهد جمهور اسلامی ایران با ابراز این مطلب به خبرنگار خبرگزاری باختر گفت: سرعت رشد رسانه ها دریک دهه اخیر درافغانستان به نحوی بوده که فضای فرهنگ عمومی در افغانستان و بعضآ منطقه را تحت تاثیرخود قرارداده است.
وی اضافه کرد که رسانه های شنیداری، دیداری، نوشتاری ، ده ها تلویزیون و رادیوهای خصوصی، انجمن های رسانه یی ، مراکز خبرنگاری و اتحادیه های ژورنالیستی درافغانستان در یک دهه اخیر رشد چشمگیری داشته و این رشد فزاینده را باید به فال نیک گرفت .
به گفته او این رشد کمی به عنوان دستاورد توسعه فرهنگی در افغانستان شناخته میشود و از جانب دیگر این رشد ازیک چشم انداز دیگری میتواند هم یک فرصت و هم یک تهدید باشد .
فرصت بخاطر که علاقمندی و نیاز که جامعه تشنه افغانستان بعد از سال ها جنگ و نا امنی های که وجود داشت در این کشور،  به امنیت نسبی رسیده و درحال حاضراین امنیت نسبی به شدت تحت تاثیرفعالیت های رسانه یی است . 
وی افزود که رسانه ها افکارعمومی را میسازند و به عبارت دیگر رسانه ها هستند که جوامع را تحت تاثیر قرارمیدهند و آنها را به سمت جریان های فکری و مورد یا حوزه های فکری مورد نظر شان سوق میدهند، از این رو رشد یک فرصت است برای جامعه افغانستان و به خصوص نسل جوان این کشور .
دکتورجهانشاهی گفـت: ازطرف دیگر بدون پرداختن به زیرساخت ها و کیفی سازی بحث رسانه وتربیه نیروی متخصص وآموزش دیده ، این فرصت قطعآ تبدیل به تهدید و آسیب خواهد شد.
در درازمدت ، بخش اعظم رسانه های افغانستان مصرف کننده خبر هستند نه تولید کننده خبر، به این جمله کلیدی تاکید دارم که مصرف کننده بودن خبر از تولید کننده بودن، خود این یک آسیب  است که جامعه رسانه یی افغانستان را تهدید میکند .
وی گفت: بعضآ رسانه ها در افغانستان در زمین دیگران  بازی میکنند به دلیل ضعف تکنیکی و ضعف تخصص، بخش رسانه مجبور هستند که از تولیدات دیگران درحوزه  خبر ، اطلاع رسانی و رسانه استفاده کنند .
همچنان هر قدر ما بتوانیم فاصله بین تولید و مصرف را کم بسازیم و رسانه ها را به سمت تولید خبر ببریم با توجه به نیازمندی های بومی که وجود دارد و نوع مخاطبان که در این کشور هستند، در واقع رسانه هارا بردیم به سمت یک توسعه رسانه یی .
او افزود که  در واقع این بیم و امید که حالی من نام آن را فرصت و تهدید گذاشتم دراین حوزه مشاهده میشود  و ما دایمآ بین این بیم و امید درحوزه  رسانه یی در افغانستان درحال حرکت هستیم و به نظرمیرسد که درحال،  بحث آموزش کلید اصلی رفع این مشکل است یا کلید اصلی توسعه رسانه ها در افغانستان بحث آموزش و تو جه به نیروی متخصص، از طرف دیگرفعالیت های پژوهشی دربخش رسانه بسیار ضعیف است .
باید توجه شود به پژوهش های کاربردی ، مخاطب شناسی های واقعی که مبتنی بر فرهنگ و دین و پیشینه تاریخ مردم افغانستان است.
او بر ضرورت توجه به زیر ساخت ها یا کیفی سازی بخش رسانه در افغانستان تاکید کرد گفت که رسانه ها در افغانستان باید حوزه جغرافیای نفوذ خود را گسترش دهند و درکنار تو جه به مخاطبان ملی به مخاطبان فرامرزی ومنطقه یی نیز بیاندیشند.
دکتور جهانشاهی از خبرگزاری باختر به حیث یک خبرگزاری مادر یاد کرده افزود که وقت که میگویم مرجع خبرگزاری مادر به این معنی که این خبرگزاری ازلحاظ تکنیکی حوزه رسانه یی در یک سطح بالاتر از بقیه قرارداشته وباید طوری باشد که بقیه درنیازهای کیفی سازی ویا نیازهای آموزشی ، فنی تکنیکی و تاکتیکی این خبرگزاری رجوع کنند.
همینگونه دکتور جهانشاهی برتوسعهء همکاری های  دانشکده خبر شهر مشهد جمهوری اسلامی ایران در برگزاری دوره های آموزشی مسلک خبرنگاری و فنون خبرنگاری، تاکید کرده و ابراز آماده گی کرد که درآینده نزدیک از خبرنگاران باختر و رسانه های دولتی در کشور ایران نیز دعوت مینمایند و دوره های آموزشی را چنانچه در کابل برگزار کرده اند ، در آن کشور نیز برگزار خواهند کرد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا