سیاست

تفسیر برخبر افغانستان توافقنامه مشارکت و توسعه را با اتحادیه اروپا امضاء کرد

کابل باختر/ 2/ حوت
امضای توافقنامه مشارکت و توسعه میان افغانستان و اتحادیه اروپا فرصتی رابرای تقویت همکاری ها بین افغانستان واتحادیه اروپا از طریق گفتگو های سیاسی به طور منظم درحمایت از صلح ، امنیت و توسعه درافغانستان و منطقه فراهم میسازد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : این توافقنامه در حاشیه نشست امنیتی مونیخ توسط مقام های افغانستان و اتحادیه اروپا امضاء شده است که برمبنای آن یک چارچوب جدید برای روابط اتحادیه اروپا و افغانستان طراحی شده است این توافقنامه برنامه را به منظور ارتقاء توسعه دوامدار تا سال 2024میلادی  تنظیم کرده است که اهداف آن شامل مبارزه با فساد ، پرورش و بهبود قوانین مدنی ، معارف و تجارت میباشد.
امضای این توافقنامه به اساس تعهدات پیرامون افغانستان در کنفرانس های توکیو ، بن ، لندن و بروکسل صورت گرفت که جامعه جهانی در نشست بروکسل سال گذشته کمک مالی را به افغانستان وعده سپرد.
همچنان دراین توافقنامه به راه های مبارزه با هراس افگنان جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر و نیز همکاری به سر مسئله مهاجران تاکید شده است.
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از امضاء توافقنامه مشارکت و توسعه به ادامه همکاری های اتحادیه اروپا به  دولت و مردم افغانستان اطمینان داد و گفت امضای این توافقنامه ما را قادر خواهد ساخت تا همکاری خویش را در زمینه های توسعه انسانی ، مبارزه با فساد ، ساختار دولت و حاکمیت قانون و همچنین همکاری ها در قسمت مهاجرت گسترش دهیم .
توافقنامه مشارکت و توسعه میان افغانستان و اتحادیه اروپا اولین توافقنامه نیست قبل براین افغانستان با کشورهای بزرگ و منطقه توافقنامه هاو همکاری  های راستراتیژیک امنیتی را نیز امضاء کرده است .
هندوستان پیمان همکاری های استراتیژیک را با افغانستان امضاء کرده است که برمبنای آن میان دهلی وکابل دربخش های امنیتی تجارتی ، اقتصادی و نیز تبادلات فرهنگی تاکید وجود دارد.
امضای توافقنامه مشارکت درازمدت میان افغانستان و استرالیا در راستای انکشاف تجارت ، سرمایه گذاری ،مهاجرت و تقویه رشد ارتباط فرهنگی و مردمی صورت گرفته است.
توافقنامه امنیتی میان کابل وواشنگتن که در پیشبرد منافع مشترک دوکشور و امنیت درازمدت افغانستان کمک خواهدکرد امضاء شده است.
توافقنامه همکاری های استراتیژی ناتو که برمبنای آن ماموریت جدید ناتو در آموزش مشوره دهی با نهادهای امنیتی افغانستان تمرکز نموده است ، امضا شده است و نیز افغانستان با برخی از کشور های همسایه و منطقه بخاطر بهبود امنیت و سایر بخش ها درکشور توافقنامه های همکاری را امضاء کرده است.
گفته میشود امضای این همه توافقنامه های همکاری استراتیژی و امنیتی که درست و دقیق بررسی شده است و برمبنای آن کشورهای همسایه ما را تهدیدنمی کند و به نفع صلح و ثبات منطقه نیز میباشد.
اما پس از امضای این همه توافقنامه های امنیتی و استراتیژی با جهان خارج ، هنوز هم افغانستان در رسیدن به صلح و ثبات بخصوص امنیت مناسب درکشور دست پیدا نکرده است.
امضای توافقنامه مشارکت و توسعه اروپا به افغانستان نوید جدیدی است که درحال حاضر کشور های جهان توجه بیشتر به صلح و ثبات افغانستان دارند واین توافقنامه افغانستان را به صلح و ثبات به خصوص در منطقه کمک خواهد کرد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا