جهان

کنینگهم: با امضای توافق با طالبان، ترامپ تعهد انتخاباتی خود را عملی کرد

واشنتن/ وی او ای/ 11حوت/ باختر
جیمز کنینگهم، سفیر پیشین امریکا در افغانستان، گفته است که توافقنامۀ صلح میان واشنگتن و طالبان "عملی کردن یک تعهد انتخاباتی" دونالد ترامپ است.
خروج سربازان امریکایی از کشورهای در حال جنگ به شمول افغانستان یکی از شعارهای عمدۀ انتخاباتی دونالد ترامپ بوده است.
جمیز کنینگهم دیروز در یک مصاحبه با تلویزیون آشنا، صدای امریکا گفت که این توافق در حقیقت "یک توافق صلح نیست، بلکه نخستین گام برای چگونگی خروج سربازان امریکایی" از افغانستان است.
توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان که دیروز میان نمایندگان هردو طرف در دوحه، پایتخت قطر امضا شد، تضمین‌‌های ضد دهشت افگنی طالبان، اعلام جدول زمانی خروج قوای خارجی از افغانستان، آغاز مذاکرات بین الافغانی و آتش بس دایمی و سرتاسری از شرایط اساسی این سند است.
با امضای این توافقنامه، احتمال می رود که مذاکرات بین الافغانی در نهم ماۀ مارچ آغاز شود.
کنینگهم رفع تنش های سیاسی ناشی از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهور افغانستان را برای آغاز مذاکرات بین الافغانی حتمی خواند و گفت که "سیاسیون افغان باید باهم کنار بیایند و اهمیت این مقطع زمانی را درک کنند".
سفیر پیشین امریکا، همچنان افزوده است که "طالبان باید با واقعیت های افغانستان امروز برخورد کنند، نه افغانستان ٢٠ سال قبل".
به  گفتۀ این دیپلمات سابق امریکایی، افغانستان امروز حمایت وسیع داخلی و جامعۀ جهانی را با خود دارد و دست آوردهای بیست سال گذشته، نباید از بین برود.  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا