تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۵حمل/ باختر
کشور دچار بحران ناشی از گسترش ویروس کرونا است و زمان آن فرا رسیده است که سیاست ورزان برای بیرون رفت از بحران موجود دیدگاه واحد داشته باشند.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشو از مرز شش صد تن بالا رفته است و حالا دیگر تنها هرات نیست که در تهدید این ویروس کشنده باشد٬ هر نقطه افغانستان در دسترس این ویروس است و هر نقطه افغانستان با تهدید مواجه است.
کرونا تنها یک معضل صحی و بهداشتی نیست٬ بل این آفت٬ در قبال خود آفات دیگر در پی دارد٬ دوره قرنطین که برای مبارزه با کرونا در کشور اعمال شده است باعث اخلال امور زندگی مردم در تمامی ابعاد آن شده است٬ روند آموزش و پرورش سخت متاثرشده است٬فعالیت های تجاری و اقتصادی سخت آسیب دیده است٬بیکاری به حد بالای آن رسیده است و در نهایت این فقر است که مردم را تهدید می کند.
در وجود چنین یک وضعیت ناهنجار٬ می توان اختلافات سیاسی را در کشور شاهد بود؟
ادامه اختلافات سیاسی در کشور آنهم در زمان و شرایطی که ویروس کرونا٬ بیرحم تر از هر وقت دیگر صحت و زندگی مردم را تهدید می کند دیگر برای مردم ما پذیرفتنی نیست.
بحران سیاسی افغانستان، ادامه خشونت از سوی طالبان٬ مبهم بودن آینده کشور٬ چالش‌های جدی است که دولت و رهبران سیاسی را به خود مشغول کرده است و توجه به مهار ویروس کرونا را تاحدی به حاشیه رانده است.
اثرات منفی این تنش ها می تواند به گسترش ویروس کرونا دامن بزند و رسیدگی به مردم گرسنه کشور را که حدود ۶۰ درصد آنان زیر خط فقر به سر می برند و این روزها مجبور شده اند٬ برای جلوگیری از گسترش کرونا٬ خانه نشین شوند، اثر بگذارد.
شمار زیادی از شهروندان که حیات خود و خانواده های شان بستگی به کار روزمره دارد، خواستار رسیدگی همآهنگ و مسوولانه  مسوولان به معضل کرونا اند٬ در حالی که در وجود اختلافات سیاسی این مساله در حاشیه قرار می گیرد و به این ترتیت صحت و اقتصاد مردم در گروه سیاست ورزان قرار دارد.
این گفته محمد اشرف غنی دقیق است که می گوید: «برای این وضعیت، سرعت نیاز است، تا از یک جانب جلو شیوع ویروس کرونا گرفته شود و از جانب دیگر کارها در زمان معین آن به گونه درست مدیریت شود. مسوولیت همۀ ما این است در این مرحله نشان دهیم که تصمیم قاطع، مدیریت فاجعه و استفاده از فرصت‌ها را داریم٬  برای بیرون رفت از بحران اقتصادی و بهداشتی٬ کشور به یک دیدگاه واحد نیاز دارد.»
امید است این گفته ها جنبه عملی به خود گیرد٬ و دیگر اختلافات سیاسی عامل رکود کشور نباشد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا