تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روز نامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت دوشنبه 23 ثور

 

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارشهای را درباره رویدادهای جاری کشور ومنطقه نشر کرده اند .

روزنامه آرمان ملی دربرگ نخست نوشته که وزارت خارجه ازسفیر ایران درکابل وضاحت خواست .

به نوشته این روز نامه :وزارت امور خارجه می گوید ، مسالهء کشته شدن افغان ها توسط نیروهای سرحدی ایران را به گونه جدی تعقیب می کند .

جانان موسی زی سخنگوی این وزارت دیروز به خبر نگاران درکابل گفت ، داکتر زلمی رسول وزیر امورخارجه نگرانی افغانستان را درپیوند به این حادثه در دیدار با سفیر ایران درکابل ابراز کرد واز اوخواست تا درین خصوص ، معلومات مکمل را دراختیار حکومت افغانستان قرار دهد.

این روزنامه همچنان سرمقاله ای شماره امروزی را زیرعنوان ، نواز ، می آید !نوشته وچنین آغاز کرده است .

دیگر روشن است که انتخابات یک روزپیش درپاکستان به سود کی می چرخد ،نواز شریف که رهبري حزب مسلم لیک را در آن کشور به عهده داردخود را برنده انتخابات اعلام نموده است واین، نشان آن می تواند بود که روزهای  نوی درآن کشور آغاز می یابد ، روزهای که درآن یک سیاست مدار کهنه کار برای سومین بار عهده دار پست صدارت در آن کشور می شود .

این سیاستمدار پاکستانی ازدشمنان دو آتشه افغانستان است که برای آغاز بربادی ماکمر بسته بود وزمانی که افغانستان درنتیجهء دسایس وتوطیه های او ودیگر سیاسیون پاکستان همه چیز خود را از دست داد آشکارا اعلام کرد که باید مردم  وحکومات آن کشور درحال وآینده مدیون تلاش ها او در راستای بربادی افغانستان باشند .

آرمان درصفحه اول مطلب را زیر عنوان حامد کرزی از حکومت جدید پاکستان خواهان همکاری شد نشر کرده ونیز درهمین صفحه از قول معاون وزارت خارجه امریکا نوشته امریکا خط دیورند را به رسمیت می شناسد.

به نوشته این روزنامه : با آنکه رییس جمهور کرزی به رسمیت شناختن خط دیورند را به شدت رد می  کند امریکا هم پیمان استراتیژیک افغانستان یکبار دیگر بربه رسمیت شناختن این خط به حیث سرحدمیان افغانستان وپاکستان تاکیدکرده است .

به همین ترتیب این روزنامه دربرگهای دیگرشماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است .

به همین ترتیب روزنامه هشت صبح نیز درصفحه اول به این موضوع پرداخته است وزیر عنوان ، امریکا برای دومین بار : دیورند مرز بین المللی است نوشته : ویلیم برنز ، معاون وزارت امورخارجه امریکا میگوید موضوع مرزی افغانستان وپاکستان یک مساله حقوقی است که از گذشته ها باقی مانده است "موقف امریکا درمورد خط دیورند ،که یک مساله حقوقی میان افغانستان وپاکستان است ،همان موقف قبلی است " او می گویدهر دوکشور تشویق می کند تا به منافع وارزش های مشترک خودتوجه کنند .

این روزنامه بقيه یی این مطلب را درصفحه 2 دنبال کرده اما در مطلب دیگر از قول وزیر معارف کشور نوشته که بوی کود جوانی شاگردان را مسموم کرد .

به نوشته این روز نامه : وزیر معارف اعلام کرد که مسموم شدن دانش آموزان چند روزپیش درکابل به دلیل بوی نامطبوع کود کيمیاوی جوانی بوده که درمحل استفاده شده بود .

سه قاچاقبر مواد مخدر درتخار باز داشت شدند وزیر مالیه امروز استیضاح می شود ، از جمله عنوان های دیگری می باشد که این روزنامه درصفحه اول نشر کرده است ودر سایر صفحه ها دنبال سایر مطالب شده است .

به همین ترتیب روزنامه سخن جدید برگ نخست را بامطلبی زیر عنوان ، وزارت خارجه خواستار مبارزه جدی حکومت جدید پاکستان با تروریزم  شد آغاز کرده ودر همین صفحه مطلبی را زیر عنوان ، آموزش حقوقی درکشور بهبود می  یابد نشرکره ونوشته :بهبود آموزش رشته های حقوقی وامور قضایی اجرایی امور در ارگان های عدلی وقضایی کشور تسهیل خواهد کرد .

این مطلب دراولین همایش ارتقای کیفیت آموزش حقوقی درافغانستان مطرح شد .

این روزنامه زیرعنوان شباهت جنگ امریکا  درافغانستان ، دورهء استعمار گری انگلیس درهمین صفحه نوشته : روزنامه نگار امریکایی تاکید کرد که جنگ امریکا درافغانستان همانند دوره استعمار گری انگلیسی ها درقرن نوزدهم میلادی است .

به گزارش  شبکه تلویزیونی راشاتودی اریک مارگمیس که تاکنون اخبار چهارد ، جنگ را گزارش کرده است در گفتگو با این شبکه گفت پنتاگون نبرد های خود را برای مقابله با جنگ های چریکی که به آن ستیزه جویی گفته می شود آموزش دهد .

امریکا برای این منظور روش های تجسسی خود را پیشرفته تر کرده است.

درواقع کل این کار ها وتجهیزات پیشرفته برای این است که با جنگجویانی  که سلاح سبک وغیر پیشرفته دارند مقابله کنند .

جالب است ارتش بریتانیا نیز در اواخر قرن نوزدهم به همان شکل نیروهایش را آموزش می داد ومجهز میکرد تاجنگ استعماری اش را درجبهه های شمال هند ومناطق دیگر پیش ببرد . اما درسال های 1914 تا 1916 در جبهه غرب ، همین نیروهای انگلیس قتل عام شدند زیرا برای جنگ آموزش ندیده بودند .

تظاهرات ضد پاکستان درهرات ، کرزی خواستار انتقال زندانیان گوانتانامو به افغانستان شد . ازجمله عنوان های می باشد که این روزنامه درصفحه اول نشر کرده است .

به همین ترتیب روزنامه های انصاف ، خدمتگار ،نسل 3 وحدت ودیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند ویا دنبال سایر مطالب شده اند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا