امنیت

پرتاب بزرگترین بمب غیرهستوی بالای مواضع داعش در افغانستان

کابل باختر 25حمل
نظامیان امریکا ازمادربمب ها علیه داعش درننگرهار استفاده کردند.
بگزارش آژانس باختر، سخنگوی کاخ سفید دیروز به خبرنگاران گفت، نظامیان آنکشور بزرگترین بمب غیرهستوی رابرمواضع و تونل های زیرزمینی داعش در مهمند دره ولسوالی اچین ننگرهارشام دیروز به وقت کابل پرتاب کردند که تا هنوز ازتلفات آن گزارش نه شده  است
شاه حسین مرتضوی سخنگوی ریاست جمهوری به آژانس باختر گفت،  همکاری و هماهنگی نزدیک میان نظامیان افغان وامریکایی وجود دارد. داعش در مهمند دره تونل های بزرگ ومستحکم احداث کرده بودند.
این بمب در سال 2003 آزمایش شده است اما این نخستین دفعه است که در جنگ از آن استفاده می شود.
به گفته پنتاگون، بمب جی‌بی‌یو ۴۳، که به "مادر همه بمب‌ها" معروف است‌، برای هدف گرفتن غارها و تونل‌هایی استفاده شده است که شبه‌نظامیان داعش در آنها پنهان شده بودند.
هنوز از تلفات این بمباران گزارشی منتشر نشده است.
آمریکا می‌گوید این بمب، با ۹ متر طول و حدود ۱۰ تن وزن، برای آن طراحی شده که منطقه وسیعی از اهداف دشمن را تخریب کند و اثر روانی وحشتناکی بر نیروهای دشمن بگذارد.
بنا بر بیانیه پنتاگون، هدف از استفاده از این بمب عظیم، "به‌حداقل‌ رساندن خطر برای نیروهای افغان و آمریکایی" بوده است که در این منطقه در حال عملیات "پاک‌سازی" بوده‌اند.
ظاهرأ این بمب را با هل‌دادن از عقب یک هواپیمای ترابری، روی هدف می‌اندازند و گفته شده که حدود ۱۶ میلیون دلار هزینه هرکدام از این بمب‌ها است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پنجشنبه در پاسخ به این سوال که آیا خود وی دستور استفاده از این بمب را صادر کرده یا نه او گفت که به ارتش آمریکا "اختیارات کامل" داده و به نیروهای مسلح کشورش افتخار می کند.
آقای ترامپ همچنین این بمباران را "یک واقعه موفقیت آمیز دیگر" خواند و گفت که نمی داند که آیا این بمباران علامتی به کوریای شمالی است یا نه ولی تاکید کرد که «مشکل کوریای شمالی» نیز حل خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا