سیاست

محمداشرف غنی: ملت سازی وظیفه مشترک تمام افغان ها است

کابل/ ۲۷جدی/ باختر
محمد اشرف  غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان دیروز در نخستین نشستی که تحت عنوان "بحث هویت ملی" برگزار شد و در آن شماری از استادان پوهنتون های کابل و پولی تخنیک، پوهنتون امریکایی افغانستان، محصلان، محققان و دانشمندان کشور حضور داشتند، اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر٬ در این نشست که در قصر چهارچنار ارگ دایر شد، ابتدا وحید عمر مشاور ارشد رییس جمهوری و رییس عمومی ادارۀ ارتباطات عامه و استراتیژیک ریاست جمهوری، آغاز سلسلۀ بحث ها در مورد هویت ملی، تاریخ و فرهنگ را با جوانان و محصلان، ابتکار رییس جمهوری خواند و گفت که این بحث ها در خصوص تاریخ، فرهنگ و هویت ملی ادامه خواهد داشت.
محمداشرف غنی با بیان خوش آمدید به تمام اشتراک کنندگان بحث، در رابطه به هدف، وسیله، شیوه، سرمایۀ فرهنگی و سیاسی، معلومات همه جانبه ارائه کرد.
رییس جمهوری در مورد هدف هویت ملی، گفت: هدف درک سرمایه یی است که از طریق درک و شیوه های عام فهم به مردم و دولت انتقال داده می شود. وی گفت: ما به عنوان یک ملت از سرمایه خود درک اساسی نداریم و تا زمانی که به گونه واضح، علمی و مشخص از سرمایه خود درک نداشته باشیم، برنامه ریزی و نقشۀ راه را به گونه اساسی ترتیب کرده نمی توانیم؛ به همین سبب به استادان و محصلان پوهنتون های پولی تخنیک، کابل و پوهنتون امریکایی زحمت دادیم که در این برنامه سهم بگیرند، زیرا بحث هویت به ادبیان و زبانشناسان محدود نمی شود و ملت سازی وظیفه مشترک تمام افغان ها است.
وی افزود: شما این فرصت را دارید که نسل بزرگ تاریخ معاصر شوید، نسلی که افغانستان را از بی ثباتی به ثبات، از فقر به آسایش، از انزوا به ارتباط و از انارشی به جمهوری با ثبات برساند.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد که ذخایر مهم جهان در افغانستان قرار دارد که می تواند ما را به تولید کنندگان بزرگ مس و آهن مبدل کند. همچنان ۱۴عنصر کمیاب جدول مندلیف در افغانستان وجود دارد وآرزوی من این است که این سرمایه را به مردم توضیح بدهید و آنرا درک کنید.
رییس جمهوری با اشاره به کمبود آب های زیرزمینی، گفت: «تا زمانی که آب های زیر زمینی را درک نکنیم و حفر چاه های غیرمعیاری ادامه یابد، نسل های آینده از آن محروم می شوند.»
وی افزود که در پنجاه سال آینده، درک جیولوژی زندگی هر کدام ما را تغییر می دهد، منابع طبیعی در افغانستان به گونه مساوی تقسیم شده است و ۱۰ ولایت محروم کشور بهترین منابع طبیعی جهان را دارند و شما منحیث نسل تاریخ ساز از آن استفاده خواهید کرد.
محمد اشرف غنی در مورد سرمایۀ فرهنگی گفت: بالای باستان شناسی سرمایه گذاری صورت نگرفته است و چهل سال می شود که این عرصه به فراموشی سپرده شده است. باستان شناسی در حال تغییر است، تغییر باید عام فهم باشد و به آینده به عنوان روابط منطقه یی و دیدگاه تاریخی نگاه کنید.
رییس جمهوری خطاب به جوانان گفت که تاریخ این نیست که حادثه را ببیند، باید عمق تاریخ را درک کنید تا گذشته و آینده را با هم مرتبط سازید، زیرا درک هویت بدون درک تاریخ، ناممکن است. اکنون نیاز است تا ما درک عمیق از تاریخ داشته باشیم و نقش تمدنی خویش را درک کنیم، تاریخ را فراموش نکنید، زیرا بخشی از هویت ماست.
سپس وحید عمر مشاور ارشد رییس جمهوری و رییس عمومی ادارۀ ارتباطات عامه و استراتیژیک ریاست جمهوری، محصلان را در خصوص پنج موردی که ریس جمهوری در رابطه به آن صحبت مفصل کرد، به نوشتن نقاله ها تشویق کرد و گفت که از میان تمام مقاله ها، سه مقاله برتر آن از سوی رییس جمهوری انتخاب خواهد شد و در بحث آینده هویت ملی آنان یکجا با رییس جمهوری به سایر محصلان و جوانان معلومات ارائه خواهند کرد.
وی افزود که سلسلۀ این بحث ها از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی نشر خواهد شد.
در اخیر این نشست، رییس جمهوری یکجا با اشتراک کنندگان بحث هویت ملی٬ از قصرهای مختلف ارگ دیدن کرد و درکنار بازدید از جریان کار بازسازی بعضی از قصرها، به آنان در مورد هر قصر معلومات تاریخی ارائه کرد. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا