سیاست

طالبان و حزب اسلامي در پشاور با هم مذاكره كردند

كابل/4/سرطان/باختر

اطلاعات وجود دارد كه نمايندگان حزب اسلامي به رهبري گلبدين حكمتيار و نمايندگان طالبان دور ديگري از مذاكرات شان را در شهر پشاور پاكستان انجام داده اند.

گفته شده اين مذاكرات به هدف اتحاد اين دو جريان مسلح كه برخورد خشن با قضايا دارند صورت گرفته است.

يك روز نامه غربي "ليبراسيون " اخيراً نگاشته است حركت هاي به منظور اتحاد گروه هاي مسلح مخالف افغانستان كه عملكرد توام با خشونت دارد در جريان است.

 در آخرين تحويل نمايندگان حزب اسلامي به رهبري گلبدين حكمتيار و نمايندگان طالبان شاخه جلال الدين حقاني در شهر پشاور با هم ديدار داشته اند روزنامه نگاشته كه ملاقات اين دو جريان تندرو و خشن بروساطت آي اس آي و در حضور داشت جنرالان اين سازمان استخباراتي پاكستان صورت گرفته است گفته شده كه آنها به سفارش آي اس آي به توافقاتي دست يافته اند.

مگر وحيد مژده كارشناس مسايل سياسي كه مسايل پاكستان را تعقيب ميكند تحليل و برداشت دقيق از طالبان دارد ميگويد :"مذاكره ميان طالبان و حزب اسلامي كدام حرف نو نيست حزب اسلامي از گذشته خواستار اتحاد با طالبان بوده است حرف كه هميشه از سوي طالبان رد شده است به گفته مژده طالبان در مذاكرات شان با حزب اسلامي تاكيد بر اين امر دارند هرگاه حزب اسلامي خواستار اتحاد با طالبان است از هويت شان بگذارند و به اصطلاح زير بيرق طالبان ايستاده شوند.

يك عضو پارلمان كه نميخواهد نام گرفته شود ميگويد حرف مذاكرات ميان طالبان و گلبدين بي مفهوم است اتحاد بين‌اين دو گروه از قبل وجود دارد مگر اين اتحاد در ظاهر امر محسوس نيست.

زيرا اين آي اس آي است كه در محور اتحاد آن دو قرار دارد و آنان را هدايت ميدهد و از آنها استفاده ميكند.

قابل ذكر است كه مقامات حقاني در رابطه به گزارش هاي مبني بر مذاكره ميان حزب اسلامي و گروه طالبان اظهار نظر نكرده و دو گروه ياد شده هم در رابطه به خبر ‌منتشر شده روزنامه ليبراسيون تبصره نكرده اند.

حرف مهم در مذاكره طالبان و حزب اسلامي اين است هر گاه اين دو گروه با هم به توافق هم برسند براي تامين صلح در كشور اثر گذار نخواهد بود زيرا آنها روي منافع و تك روي هاي خود معامله مي نمايند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا