گزارش ها

دومین نشست سیاسی درمسکو٬ درعدم حضور نماینده دولت افغانستان٬چه مفهومی خواهد داشت

کابل   باختر  ۸   جوزا 
در حالی که فدراتیف روسیه به بهانه صدمین سالروز  برقراری روابط دیپلماتیک میان افغانستان و روسیه دومین نشست میان سیاسیون افغان و طالبان را برگزار کرده است.
آگاهان امور در افغانستان می گویند که روسیه عرف تامین روابط دولت با دولت را دارد فراموش می کند
گزارشگر آژرنس باختر می نگارد ٬ مسکو روز گذشته شاهد آغاز نشست میان سیاسیون افغان و طالبان بود .
مقامات روسی این نشست را به بهانه تجلیل از صد مین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک میان افغانستان  وروسیه برگزار کردند .
عرف دیپلماتیک حکم می کند که رویداد های تاریخی در روابط کشورها ٬ در سطح مقامات رسمی برگزار می شود . در حالی روسیه صدمین سالروز برقراری روابط دیپلما تیک میان دو کشور یک دستاویز قرار داد و در آن منافع خود را دنبال کرد
ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان که مسوولیت برگزاری چنین یک نشست را به عهده داشت می گوید(یک تعداد سیاستمداران افغان تحت رهبری حامد کرزی رئیس جمهور سابق و نمایندگان دفتر طالبان در قطر به مسکوآمده اند.)
ما از طالبان و سیاستمداران افغانی دعوت کردیم تا در مراسم تجلیل از صدمین سالروز ایجاد روابط دیپلماتیک شرکت کنند. همزمان فرصت برای آنان مساعد می شود و آنان حق دارند و آرزو دارند پس از مراسم با هم بنشینند و صحبت کنند.
نشست مسکودر حالی برگزار می شود که دولت افغانستان نماینده رسمی از کابل برای شرکت در این نشست نفرستاده است و تنها  سفیر افغانستان به عنوان میزبان در آن شرکت کرده است .
این آگاهان می گویند که روسیه با برگزاری چنین یک نشست ،می خواهد تاثیر پذیری خود بر طالبان رابه رخ امریکا بکشد و دربازی های روان سیاسی دست بالا پیدا کند .
این آگاهان می گویند که روسیه با تمویل طالبان در شمال افغانستان ٬اکنون دست بالایی در میان طالبان دارد و می تواند این گروه را مدیریت کند .در حالی که طالبان در مذاکرات شان با امریکا در دوحه پیشرفت هایی داشته اند و نشست مسکو یک پیام برای امریکا است که روسیه توان سبوتاژ برنامه امریکا در خصوص طالبان را دارد.
اکنون که بحث صلح در افغانستان و تقویت روند سیاسی معضل این کشور مطرح است و روسیه هم خود را یکی از حامیان روند می داند آگاهان سیاسی افغان می گویند که عدم حضور فعال نماینده دولت افغانستان در همچو نشست ها به مفهدم غایب بودن یک جناح اصلی قضیه افغانستان است که به هیچ عنوان نمی تواند روند سیاسی حل معضل افغانستان را تقویت کند .
این آگاهان می گویند بهتر بود روسیه با استفاده از روابط سیاسی یی که با دولت افغانستان دارد و با استفاده از نفوذ یکه بر طالبان دارد در خصوص برگزاری نشست٬ رو در رو میان دو جناح اصلی این قضیه ٬پا در میانی می کرد .
این آگاهان تاکید دارند که این گونه نشست ها فقط موجب تقویت دید و بازدیدها میان اعضای گروه‌ها خواهد شد، اما نمی تواند مساله خاصی در مورد  صلح بیان کند زیرا جناح اصلی در این روند حضور ندارد .
منابع نزدیک به ارگ ریاست جمهوری تاکید دارندکه  دولت افغانستان از هر اقدامی که در جهت تامین صلح باشد، استقبال می کند، مردم افغانستان خواهان صلح اند مگر این روند باید افغانی باشد و کشور های دوست تنها تسهیل کننده آن اند .
شینکی کروخیل، نماینده مردم کابل در ولسی جرگه گفته است که مسکو باید سیاست خود را تغییر دهد و تلاش‌هایش را در مسیری قرار دهد که شرایط برای گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان فراهم شود.
احمد سعیدی آگاه امورسیاسی نشست مسکو را یک بهانه برای گفت وگوهای صلح میان گروه طالبان وهیئت از سیاسیون افغان می داند.
به گفته سعیدی در حاشیه این نشست جلساتی دایر می شود که سفیر افغانستان صرف در جلسه اول اشتراک می کند در جلسات بعدی هیئتی که در راس آ ن حامد کرزی است وگروه طالبان با هم گفت وگوهای خواهند داشت.
سعیدی پهلوی های مثبت ومنفی این نشست را برشمرد و می گوید : کسانی که تا دیروز شعار مرگ به روسیه را سر می دادند امروز به پای لینن سرخم می کنند وبه مردم هویدا شد که آنان سالها احساسات مردم را به نام دین ومذهب به بازی گرفته بودند وهدف اصلی شان همانا رسیدن به قدرت است.
او تاکید دارد بزرگترین عیب این نشست بی ارزش شمردن دولت افغانستان است
اما جنرال طاقت نسبت به این نشست دید مثبت دارد و می گوید هر نشست ولو بین دونفر هم به هدف مثبت باشد نتایج مثبت بار می آورد .
طاقت می گوید، چون این یک نشست تاریخی بود دولت خود باید پیشقدم می شد واز این روز با شکوه تجلیل می کرد.
به نظر طاقت دولت فرصت های زیاد داشت که در لابه لای تجلیل از این روز پیرامون موضوع مهم امنیتی از قبیل نقش روسیه دربرقراری امنیت ووادار کردن طالبان به گفت وگوهای مستقیم با دولت افغانستان وروابط ومنافع اقتصادی افغانستان از قبیل اشتراک در سازمان شانگهای گفت وگو می کردند .
این دومین باریست که مسکو از اجلاس سیاسیون افغان و طالبان میزبانی می کند
از دید مردم ٬ روسیه با برگزاری چنین نشست ها در پی تقویت موضع خود در افغانستان است جاییکه  در گیر یک جنگ نفس گیر نیابتی با امریکا است  .  صائم  فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا