اخبارسیاستفرهنگجامعه

رییس جمهوری: روز ملی هندوان در تقویم کشور درج شود

کابل/۵ جوزا/باختر

ریاست جمهوری می‌گوید که نامگذاری یک روز در تقویم ملی کشور به حیث روز ملی هندوباوران و مردم سیک‌ کشور، نشان دهندۀ احترام به ارزش‌های فرهنگی آنان است.

به گزارش آژانس باختر، انارکلی هنریار، عضو مجلس سنا می گوید که براساس هدایت محمد اشرف، رییس جمهوری کشور، به وزارت کار و امور اجتماعی، روزی به نام «روز ملی فرهنگ و هندوباوران و مردم سیک‌ » کشور در تقویم ثبت می‌شود.

انارکلی از این اقدام رییس جمهوری ستود و گفت : درج یک روز برای هندوباوران در تقویم افغانستان ارج گذاری به باور ها و فرهنگ ما است.

سیناجا سنگ، باشندۀ کارته پروان و عودت کننده از هندوستان می گوید که جا گرفتن یک روز به نام روز ملی فرهنگ هندو باوران و سیکان، می تواند زمینه  مساعد کند که به هویت گذشته هندو باوران و سیکان در کشور توجه شود و آنان خود را بخشی از مردم افغانستان و شریک تمدن های گذشته و فرهنگ مردم افغانستان بدانند.

او از این اقدام دولت استقبال کرد و اظهار امیدواری کرد که جا گرفتن چنین یک روزی در تقویم ملی به بی عدالتی ها و ناهنجاری هایی پایان می دهد که در برابر هندو باوران و سیکان در افغانستان وجود داشته است.

در همین حال محبوبه بابه کرخیل، رییس فرهنگ مردم وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید که برای این که مردم هندوان و سیکان از جمله اقلیت های بی غرض اند و همیشه در حاشیه قرار گرفته اند، جا گرفتن یک روز ملی در تقویم کشور برای آنان یک اقدام نیک و به جا است.

او گفت، باید هندوان که بنابر هر دلیلی کشور را ترک کرده اند  تشویق شوند که دوباره به کشور بر گردند و به سان یک شهروند در جامعۀ افغانی مورد احترام قرار بگیرند.

شهروندان هندو و سیک افغانستان که در گذشته جمعیت قابل توجهی از باشندگان کشور را تشکیل می‌دادند، در سال‌های اخیر شماری از آنان به دلیل تهدید های امنیتی کشور را ترک کرده‌اند. امسال ۴۰ خانواده هندو و سیک دوباره به کشور بازگشتند و مورد استقبال گستردۀ مقامات حکومت و مردم قرار گرفتند.

فرشته

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا