سیاست

پنتاگون: امریکا خواهان بهبود امنیت و ثبات در افغانستان است

واشنگتن – صدای امریکا  – 25 سرطان – باختر
وزارت دفاع امریکا در گزارش شش ماهه اش به کانگرس، از تحقق شرایطی گفته است که ممکن است به تامین منافع ملی  امریکا و حفاظت از خاک آن کشورتا در برابر تهدیداتی شود که از آسیای جنوبی منشا می‌گیرد.
توافق سیاسی و پایان جنگ در افغانستان در بخشی از این گزارش به عنوان یکی از رویکردها برای کاهش تهدیدات دهشت افگنی در منطقه برجسته شده است.
زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان، خروج قوای خارجی از افغانستان، تضمین‌های ضد دهشت افگنی، مذاکرات صلح بین الافغانی و آتش بس پایدار را به عنوان نکات اساسی مذاکرات خود با نمایندگان طالبان برجسته کرده است.
در گزارش پنتاگون نیز آمده است که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، بخشی از توافق جامع صلح در افغانستان است. حمایت از گفت وگوهای بین الافغانی که بتواند به توافق صلح منجر شود، از دیگر مباحث یاد شده در این گزارش است.
با این حال، این گزارش اذعان می کند که حتا در صورت رسیدن به یک توافق جامع صلح با طالبان، شماری طالبان تندرو و گروه داعش، تهدید قابل توجهی برای حکومت و مردم افغانستان، امریکا و متحدانش باقی خواهند ماند.
گزارش پنتاگون بخش ویژه یی را به اهمیت روابط افغانستان و پاکستان اختصاص داده است و به اقدامات پاکستان برای تامین ثبات در افغانستان و آنچه جلوگیری از تردد جنگجویان از مرزهای مشترک یاد شده، به دید مثبت نگریسته است.
از نکات مهم این گزارش تلاش های امریکا در شش ماه گذشته برای طراحی و اجرای عملیات ضد دهشت افگنی در افغانستان است که به گفتۀ پنتاگون، توانسته است زمینه برای مذاکرات صلح امریکا با طالبان فراهم کند.  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا