گزارش ها

قاچاق مواد مخدر یک مشکل فرا منطقه یی سکوت در برابر آن گناه ست

کابل باختر 15 حمل
وزارت مبارزه علیه مواد مخدر تاکید دارد که  مبارزه علیه مواد مخدر درسالروان جدی تر از سالهای گذشته خواهند بود.
سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر درتازه ترین اظهارات خود گفته تیم های گزارش دهی از مواد مخدر افغانستان ایجاد شده است .
خانم عظیمی میگوید یک برنامه  جامع مبارزه علیه مواد مخدر ترتیب شد وسپس از منظوری رئیس جمهور درسطح کشور عملی خواهند شد .
وی غرض هماهنگی منطقه یی در راستای مبارزه علیه مواد مخدر گفته است درصورت دریافت بودجه لازم قرار است در سال جاری نشست پنج جانبه میان افغانستان ، پاکستان ، ایران ،تاجکستان وروسیه در راستای مبارزه علیه مواد مخدر برگزار گردد.
وی مبارزه علیه مواد مخدر را  از مسوولیت تمام اراکین دولتی وهمکاری مردم عنوان  کرد و از شهروندان کشور خواست که درامر  مبارزه با مواد مخدر این وزارت را همکاری نمایند واین پروسه به هم کاری منطقه یی وبین المللی نیز نیاز دارد .
این موضوع درحال مطرح می شود که افغانستان ازسال 2011 تا سال 2013 سه سال پی درپی شاهد افزایش چشمگیر کشت خشخاش بود که درنتیجه آن بیش از سه ملیون نفر  مبتلا به مواد مخدر هستند.
سازمان ملل متحد  گفته که در سال 2015 میلادی نیز افغانستان درصدر کشور های کشت کننده مواد مخدر وصادر کننده آن قرار دا شت.
این درحالیست که کشورهای همسایه ومنطقه افغانستان را به کم کاری در راه مبارزه علیه مواد مخدر ملامت می نمایند  .
ایران ادعا دارد که  در نبردسخت با قاچاقچیان قرار دارد که ایران راه ترانزیت خودرا  به سمت ترکیه واروپا انتخاب کرده اند .
روسیه هم ادعا دارد که گویا تمویل کننده اصلی معتادین آ ن کشور افغانستان است وسالانه مقادیری زیادی از مواد مخدر از افغانستان به روسیه صادر میشود.
پاکستان که خود کشور حامی قاچاقچیان و یکی از تولید کنندگان مواد مخدر میباشد آنانُ میدان را فراخ دیده واین کشور نیز به افغانستان اتهام  وارد میکند با آنکه  افغانها مشکل مواد مخدر درکشور شان را نادیده نمیگیرند وآن را پنهان نمیسازند مگر تاکید دارند که مواد مخدر یک مشکل افغانی نیست بل یک مشکل بزرگ منطقه یی وجهانی است که استخبارات بعضی از کشور ها در تبانی با مافیای جهانی در سازماندهی ، مدیریت وتجارت آن نقش دارند حتا جنگ جاری درافغانستان را جنگ مواد مخدر نام داده اند .
آنچه قابل بحث است اتهامات وارده علیه افغانستان است به باور آگاهان سیاسی افغان ، از واقعیت های موجود دراین کشور درخصوص کشت ، تولید وقاچاق مواد مخدر نمیتوان چشم پوشید مگر  واقعیت دیگری  نیز دراین کار زار نهفته است وآن این که مشکل مواد مخدر درافغانستان یک مشکل منطقه یی وزنجیره یی است اگر خشخاش درافغانستان کشت میشود به افغانستان قاچاق میشود ضمنا تمامی مزارع خشخاش درافغانستان درمناطق است که تحت نفوذ طالبان ویاهم ترس از طالبان در آن وجود دارد کارخانه های تولید انواع مواد مخدر همه در نقاط صفری خط دیورند حتا مناطق قبائیلی پاکستان است .
آنچه گفته شد نیز  واقعیت های درخصوص مشکلات بوده که باید از سوی جامعه جهانی درنظر گرفته شود.
ازطرف دیگر قاچاق وتجارت کثیف مواد مخدر خارج از سرحدات افغانستان است پولیس ونهاد های دیگر امنیتی این کشور جوابگو مشکلات اند که در درون کشوروجود دارد .
درحالیکه  یک مقدارمواد مخدر که از افغانستان خارج ساخته میشود این مواد از چند کشور عبور میکند  تا به روسیه ، اروپا ، امریکا وکشور دیگر میرسد نقش نیروهای امنیتی وپولیس این کشور ها چه است ؟ چرا آنها راه ترانزیت خود را کنترول نمیکنند وچرا تقاضا را در بازار های کشور های شان کاهش نمیدهند  زمانیکه را ه ترانزیت به سوی قاچاقچیان مسدود گردد وتقاضا از میان برود طبعاً برای مواد مخدر تولید شده درافغانستان بازاری وجود نخواهد داشت وخود به خود درمیزان کشت وتولید کاهش بعمل میاید.
همچنان  ترانزیت مواد مخدر تولید شده درافغانستان از مسیر آسیا ی میانه با ایران وترکیه به روسیه واروپا نمایانگر آن است که نهاد های امنیتی این کشور ها یا ضعف کاری دارند ویاهم  آغشته به فشار اند ورنه قاچاقچیان چگونه خواهند توانست راه شان را به سوی بازار های کشور های مطلوب باز کنند.
همچنان این کشور ها درجلوگیری از قاچاق مواد کیمیاوی که در  تولید هیرویین از آن استفاده میشود به افغانستان چه اقداماتی را انجام داده اند؟ ضمنا اخبار وجود دارد که خشخاش درنقاط دور دست و روستایی کشورهای آسیای میانه ، ایران ، روسیه ، پاکستان  … نیز کشت میشود که حاملات برخاسته از آن نیز درجمع افغانستان محاسبه میگردد.
به تازگی روزنامه  دان نیوز پاکستان افشاکرده است که خشخاش به پیمانه وسیع درمنطقه بزرگراه اسلام کشت شده است وقطعاً این خشخاش برای تولید مواد مخدر کشت نشده زیرا اداره توسعه پایتخت که یک ن اد رسمی اجتماعی در اسلام آباد است ومسوولیت نظارت بر کشت وتولید گیاه های طبی را دارد از کشت خشخاص درمنطقه بزرگراه آگاه نیست .
همه اینها  نمایانگر آن است که کشت مواد مخدر تنها به افغانستان محدود نیست بل این مشکل فرا  گیر است وحل آن به تشکل وهماهنگی منطقه یی نیاز دارد که  خاموش بودن در برابر آن یک گناه است باید برای مهار مرگ سفید ( هیروئین ) همه دست به کارشوند  واز وارد نمودن اتهام  علیه یک کشور خاص بپرهیزند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا