امنیت

یک سرباز شوروی سابق که در زندان بگرام نزد امریکائیان بندی بود به امریکا انتقال یافت

کابل باختر 3 عقرب
شورای امنیت ملی امریکا فیصله کرده است تا حمیدلالن یک شهروند روسی عضو گروه طالبان را که در افغانستان بازداشت نموده بودند، برای محاکمه به امریکا انتقال دهند.
به گزارش آژانس باختر ، در اعلامیه ای که روز گذشته درهمین رابطه از سوی شورای امنیت ایالات متحده امریکا منتشر شده بود آمده است  که این شهروند روسی را که درحال حاضر درزندان بگرام  زندانی است برای محاکمه باید به امریکا انتقال  داده شود.
مقامات امریکایی گفته اند که این کارآنها  بر اساس  موافقتنامه مشترک امنیتی که چندی قبل میان افغانستان وامریکا به امضا رسید حق امریکا میباشد.
بر اساس این موافقتنامه  مشترک امنیتی ایالات متحده امریکا پس از سال 2015 نمی تواند هیچ زندانی درافغانستان داشته باشد بنا بر این حق دارند تا زندانیان غیر افغان را به امریکا منتقل نمایند .
همچنان  غلام فاروق بارکزی رئیس زندان بگرام به رسانه ها گفته است که دولت افغانستان فقط مسوولیت نگهداری ورسیده گی به دوسیه های  زندانیان افغان را برعهده  دارند وزندانیان خارجی دراین  زندان دراختیار  امریکایی ها هستند.
اما عبدالشکور دادرس عضو کمیته بازرسی های اولیه  زندانیان بگرام  در واکنش به این تصمیم شورای امنیت ایالات متحده  وانتقال  این شهروند روسی  به امریکا گفته است که امریکایی ها حق ندارد کسانی را که در افغانستان مرتکب جرم شده باشند برای محاکمه به خارج از افغانستان انتقال دهد هر کسی که در کشور مرتکب  جرم می شود تنها ادارات عدلی وقضایی افغانستان  مسوولیت و صلاحیت رسیده گی  به دوسیه های آنها را دارد.
حمیدلالن یکی از سربازان شوروی سابق در افغانستان بود که درسال 2009 وقتی که همراه با شماری از افراد مسلح طالبان به یک کمپ نظامیان افغان وامریکایی در ولایت خوست حمله کرده بود توسط نیروهای  امریکا مستقر دراین کمپ بازداشت گردید وشورای امنیت امریکا فیصله نموده است تا او را به امریکا انتقال  دهند که این حرکت سبب واکنش  اعضای کمیسیون قضایی رسیدگی به دوسیه زندانیان بگرام گردید.
باید گفت که امریکا  قبلاً چند تعبه پاکستان که درفعالیت های تروریستی وتخریبی درافغانستان گرفتار شده بودند به جانب پاکستان تسلیم داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا