سیاست

محمد اشرف غنی: رسالت ما به عنوان مسئولین این است که به بحران در کشور، نقطه پایان بگذاریم

کابل باختر 3 حوت
محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان دیروز در کنفرانس ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی، جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این کنفرانس که در قصر سلام‌خانۀ ارگ برگزار گردیده بود، رئیس جمهور گفت:  صلح امر الهی است. این خانه شماست که برای چند روز به من امانت داده اید و من از این بابت از شما تشکر می‌کنم و این خانه جای زورمندان نیست.
رئیس‌جمهور افزود: از سهم فعال شما بزرگان قومی و جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی در بحث های صلح و قطعنامه همه‌جانبه تان، ابراز تشکر می‌کنم.
رئیس‌جمهور کشور گفت که پیام همۀ شما این است که حاکمیت قانون در این خاک راه نجات می‌باشد. وی افزود: نمایندگان زنان افغانستان در مذاکرات صلح مستقیماً اشتراک خواهند داشت و همچنان اقوام و اقشار صلح طلب، اشتراک خواهند کرد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه صلح ضرورت حیاتی این مملکت است و ملت ما به ایجاد و ‌بدست آوردن صلح اجماع کامل دارد، گفت: در مراسم تحلیف خویش به استناد از فرمودۀ حضرت ابوبکر صدیق(رض) گفتم که خداوندا برای من توان اعطا کن که به فقرا کمک نموده و زورمندان را بشکنانم. 
محمد اشرف غنی تصریح کرد: کسانی‌که فکر می‌کنند در بحران ماهی گرفته می‌توانند، دوباره فکر کنند، زیرا ملت اجازه ایجاد بحران را به آنان نمی‌دهد.
وی اضافه کرد که آینده ما وابسته به حاکمیت قانون است و باید روندصلح شفاف باشد. چهل سال بحران و نا امیدی بس است و رسالت ما به عنوان مسئولین این است که به بحران در کشور، نقطه پایان بگذاریم.
رئیس‌جمهور گفت: امروز در این تالار سرمایه‌های بزرگی اجتماعی جمع شده اند و باید سرمایه‌های بزرگ اجتماعی را در خدمت صلح قرار دهیم. وی افزود که ما ارادۀ صلح داریم و پیام من به شما این است که ارادۀ صلح را به همه برسانید.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه حقوق زنان در چارچوب صلح تأمین می‌شود، گفت که زنان افغانستان از خود نمایندگی می‌توانند، افکار زنان را افکار وارداتی نگوئید، این افکار از متن جامعه برخاسته و آینده این کشور را به شکل درست تمثیل کرده می‌تواند.
  وی اضافه کرد: پس از فاجعۀ کابل یک جوان برایم پیام فرستاد و گفت که رئیس‌جمهور حق احساسات را برایت نمی‌دهیم، ما ترا بخاطر این انتخاب نکرده ایم که گریه کنید، بلکه ترا برای این انتخاب نموده ایم که عزم پولادین داشته باشید و صلح را تعقیب کنید. ما این هدف را تعقیب می‌کنیم و ان شاالله به نتیجه می‌رسیم.

رئیس‌جمهور گفت: نیت، اراده و برنامه برای صلح اصل است. من می‌خواهم آرزوی که در قلب هر یک شما برای صلح وجود دارد، را انعکاس بدهم.
وی افزود که در افغانستان هیچ‌چیزی پنهانی صورت گرفته نمی‌تواند و تأکید کرد که بدون اصلاحات سرتاسری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و اراده واضح، برقراری صلح دشوار است و صلح یکطرفه انجام شده نمی‌تواند، اگر نیت داشته باشیم باید قبول کنیم که صلح مذاکره می‌خواهد.
رئیس‌جمهور کشور گفت که امان‌الله خان بهترین آرزوها داشت، مگر عملی نشد، زیرا مانند شما ملت در عقب اش نبود و در حلقۀ محدود قرار داشت. من می‌خواهم فصل ناتمام امان‌الله خان را تکمیل نمائیم، زیرا اکنون تقاضای مردم است.
محمد اشرف غنی تصریح کرد که تا مساله مهاجرین و بی‌جاشدگان داخلی وجود داشته باشد، برقراری صلح مشکل است و باید حاکمیت قانون و اراده در راستای تأمین صلح داشته باشیم.
وی گفت که ما یک چیزهای اساسی را گم کرده ایم که آن صلح و فضای همدیگر پذیری است. صلح باید زمینۀ هم‌دیگر پذیری را فراهم نماید.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که ما باید یک جنبش مردمی را به وجود آوریم، حرکتی که درهر قریه برای آنانی که تفنگ بر دوش دارند، بگوید که دیگر تفنگ را دور کن.
رئیس‌جمهور کشور در اخیر سخنانش گفت که موانع برسر راه  صلح در این کشور وجود دارد که یکی از آن غصب زمین است. ما تا هنوز چهارصد هزار جریب زمین را از غاصبین  گرفته ایم و اکنون که اجماع بر سر صلح وجود دارد، موانع نیز برداشته شود.
در این کنفرانس، محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح نیز صحبت کرده، گفت که ما درطول هفت ماه دیدارهای با نخبگان، حلقات سیاسی، مجموعه‌های فرهنگی و مدنی، خواهران و زنان کشور و با همه نهادهای که در راستای صلح کار می‌کنند و همچنان رسانه‎ها و همه مردم خود در مرکز ولایات داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که صلح یک ضرورت جدی در کشور است و خاتمه‌دادن به جنگ یکی از آرزوهای مردم ما می‌باشد.
وی تصریح کرد که جنگ راه حل نیست و صلح یگانه آرزوی است که کشور را از این وضعیت بیرون کرده می‌تواند.
وی گفت که ما از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور که عزتمندانه در راستای دفع و طرد حملات تحمیلی را که از بیرون سازماندهی می‌شوند و از عزت و ناموس افغانستان پاسداری می‌کنند، سپاس‌ گزاری می‌نمائیم.
در این کنفرانس، جنرال فقیر عسکر و ضیاالدین واثق به نمایندگی از سایر بزرگان، گزارش کتبی کنفرانس ملی مشورتی صلح را به رئیس‌جمهور اهدا کردند.
همچنان قطعنامۀ کنفرانس ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی، جهادی و نمایندگان شورا‌های ولایتی از سوی حلیمه صدف و رحمان قادری قرائت گردید.
در یک بخش این قطعنامه آمده است: زمان آن فرارسیده است که با قوت و عزم مردمی از صلح حمایت کنیم و عملاً در پروسه صلح سهم بگیریم. نمایندگان منتخب مردم و شورای های ولایتی می‌توانند بخاطر قطع جنگ، میان طرفین نقش ارزشمندی را ایفا نمایند.
در این قطع‌نامه از رهبری حکومت افغانستان تقاضا شده است تا درحفظ تمامیت ارضی و آوردن صلح به تقویت نیروهای امنیتی کشور توجه جدی نماید و اجازه ندهند که نیروهای امنیتی و دفاعی مورد مداخله سیاسی قرار گیرند.احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا