فرهنگ

فاضل سانچارکی : خشونت یک پدیدۀ عام وفراگیردرافغانستان است

کابل باختر 4 میزان
مرکز حمایت از زنان ژورنالیست در افغانستان با همکاری سازمان گزارشگران بدون مرز  امروز کارزاری  را در رابطه به حمایت از بانوان خبرنگار در مرکز رسانه های حکومت برگزارکرد.
هدف از این کارزار  را حمایت از نامزدان زن در انتخابات تشکیل میدهد که از حقوق زنان به شکل کلی به ویژه زنان خبرنگار دفاع کنند .
به گزارش خبر نگار آژانس باختر : در محفلی که به این مناسبت برگزارگردید 
فاضل سانچارکی معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ درصحبتی  ضمن تشکر از گزارشگران بدون مرز در خصوص حمایت از روزنامه نگاران افغانستان گفت: " متأسفانه خشونت یک پدیده عام و فراگیر در افغانستان است که تنها زنان و دختران خبرنگار از آن آسیب نمی بینند، بلکه تمام اقشار جامعه در معرض خشونت و اشکال آن قرار دارند."
سانچارکی افزود: " سنت ها و رسوم ناپسند ، سطح نازل فرهنگ عمومی، تداوم جنگ، فقر و بیکاری از عوامل خشونت در کشور به شمار میروند".
معین امور نشرات در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت قانون و قانون پذیری مخصوصاً ضرورت قانونمند شدن رسانه ها گفت که بعد از سپری شدن 18 سال از ایجاد نظام نوین سیاسی در کشور و شکل گیری رسانه های آزاد، مستقل و کثرت گرا و برخورد تساهل آمیز حکومت با لغزش ها و کوتاهی های رسانه ها، حالا ضرورت است که رسانه ها و ژورنالیستان هر چه بیشتر قانون پذیر ومسلکی شوند و از شیوه ها و شگردهای نو اطلاع رسانی آگاه شوند. او با انتقاد از برخی رسانه که حاضر نشده اند خود را ثبت مجدد نمایند تأکید کرد و گفت: وزارت اطلاعات و فرهنگ با این رسانه ها برخورد قانونی خواهد کرد.
سانچارکی با اشاره به اهمیت رأی و ضروت آگاهی شهروندان مخصوصاً زنان از ارزش و اهمیت رأی شان تأکید کرد؛ که انتخابات عالی ترین جلوه ی دموکراسی است و باید شهروندان و بخصوص زنان رأی شان را آگاهانه استعمال کنند، و به کسانی رأی دهند که نمایندگی واقعی از آنها در پارلمان کرده بتوانند.
وی در ادامه بر ضرورت توسعه آگاهی عامه در سراسر کشور از طریق استفاده از انواع ابزار های اطلاع رسانی تأکید کرد.
همچنان  فریده نیکزاد ،مسول مرکزحمایت از زنان ژورنالیست صحبت کردوگفت که تلاش میگردد مردم به نامزدانی  رای بدهند که از حقوق خبرنگاران زن دفاع کنند و در بازنگری برخی ازقوانین به صورت مشخص قانون منع خشونت علیه زنان بذل مساعی کنند.
نیکزاد علاوه کرد که بنابر گزارش سازمان ملل متحد درسال گذشته ارقام خشونت علیه زنان 87 درصد نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است .
اوتاکید کرد،  تجربه نشان داده است بیشترعاملان خشونت وآزارگری علیه زنان مجازات نمیشوند.
وی افزود که قانون جاری منع خشونت علیه زن دارای کاستی های است که برای مبارزه باخشونت و آزارگری علیه زنان تکمیل شود ، این قانون تعریف مشخصی از آزارگری علیه زنان ندارد .
سید شاه حسین مرتضوی سخنگوی  ریاست جمهوری سخنرانی دیگر این نشست گفت که نهاد های حامی خبرنگاران، وزارت اطلاعات وفرهنگ  و دیگر نهاد های مسوول باید در راستای حقوق خبرنگاران از جمله بیمه، رخصتی، معاش به وقت شان کار های عملی را انجام دهند.
او گفت که ظالمانه ترین قرارداد ، قرارد میان خبرنگار و مدیران رسانه ها است.
زهره یوسف مشاور بانوی اول به توزیع وتشریح به مشکلات بانوان  خبرنگار در ولایات پرداخت و گفت که دربرخی ازولایت ها بانوان نمی توانند در رسانه ها کار کنند.
وی همچنان افزود که بانوان خبرنگار باید از خانم های که در ولسی جرگه کاندید اند حمایت کنند .
رضا معینی مسوول افغانستان و ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز درسخنانش به دفاع از دموکراسی و دفاع از زنان ژورنالیست گفت : کسانی را حمایت کنید که نگاه شان به همه  جامعه وبه صورت اخص به زنان متمرکزباشد.
نیلوفر دانش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا