اقتصاد

بند دهله ولسوالی شاه ولی کوت بازسازی میشود

کابل باختر/ 26/ حمل
بند دهله ولسوالی شاه ولی کوت ولایت قندهار بازسازی و توسعه داده میشود.
هزینه توسعه و بازسازی این بند بزرگ سه صدو سی و شش ملیون دالر برآورد گردیده که مبلغ سه صدو هشت ملیون دالر آن ازکمک ایالات متحده امریکا و بیست و هشت ملیون دالر دیگر آن از بودجه دولت تمویل میگردد.
به گزارش آژانس باختر ، این پروژه بزرگ زمانی عملی میگردد که زمین های زراعتی و منازل مسکونی اهالی 28 قریه ولسوالی شاه ولی کوت ولایت قندهار که در اطرف بند قراردارد استملاک که دولت به مالکان منازل مسکونی وزمین های زراعتی جبران خساره نماید.
به این هدف هیئت بلندپایه دولتی تحت ریاست محمد صدیق عزیزمشاور رییس جمهوربه ولسوالی شاه ولی کوت رفته اند ، تا درزمینه بامردم ولسوالی تفاهم کنند. این هیئت را محمد عارف نورزی وزیر انرژی و آب همراهی میکند. او که امروز درجمع بزرگان و موسفیدان ولسوالی شاه ولی کوت صحبت میکرد درکنار بیان نیت حاکمیت ملی به توسعه و انکشاف گفت که این پروژه ازلحاظ اقتصادی و اجتماعی دارای اهمیت شایان است زیرا با اکمال کارتوسعه و بازسازی این بند ، زمین های زراعتی هفت ولسوالی به شمول شهر قندهار سیرآب میگردد و به همین تناسب نیاز مردم ولسوالی های یاد شده به آب آشامیدنی نیز مرفوع میگردد .
به گفته نورزی، زمانیکه مشکل کمبود آب زراعتی مرفوع شد بدون شک زراعت و باغداری درقندهار رشد میکند، زنده گی کشاورزان بهتر میشود و متناسب به آن عواید دولت درقندهار افزایش می یابد .
رشد عواید دولت، زمینه های عملی سازی پروژه های عام المنفعه را درسایر مناطق فراهم میسازد.
به گفته نورزی، این بند ظرفیت تولید شش تا هشت میگاوات برق را نیز دارد.
به باور گزارشگر آژانس باختر، با تطبیق و عملی سازی این پروژه فرصت های شغلی فراوان به اهالی قندهار نیز فراهم میگردد و انرژی برق به اکثریت منازل اهالی ساکن ولایت قندهار راه پیدا میکند ، درکنار آن رشد زراعت و باغداری نیز شغل زا به دیگران میباشد.
سلسله  بحث و گفتگو با موسفیدان ولسوالی شاه ولی کوت قندهار تا تفاهم عملی و همه جانبه ادامه پیدا میکند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا