جامعه

افغانستان و وضعیت نامناسب اطفال

کابل باختر 2 قوس
منابع کمیسیون حقوق بشر افغانستان میگویند: شش ملیون کودک درافغانستان درمعرض خطر قراردارند وخشونت علیه کودکان  افزایش یافته است .
کمیسیون حقوق بشر افغانستان نگران وضعیت کودکان درکشور است .
این نگرانی درحالی بیان میشود که از روز جهانی کودک درجهان تجلیل میشود مگر تحلیل از این روز درافغانستان گمرنگ ونمادین بود کمیسیون  حقوق بشر افغانستان میگوید: اکثری کودکان  افغان از تربیت وآموزش محروم می باشند  کارهای شاقه ، گدایی ، سؤ استفاده جنسی ، بهره برداری اقتصادی ازدواج زود هنگام  و آدم ربایی مواردی هستند که کودکان  کشور را در وضعیت بد قرار داده اند .
در23 نقطه کشور کودکان آسیب پذیر شناسایی شده که ولایت پروان  نیز درجمع آن شامل می باشد وکودکان  آسیب پذیر در پروان  درمعرض کارهای شاقه ، اعتیاد به مواد مخدر وعدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی مواجه هستند  و از این کودکان تخلف های اخلاقی و جرمی نیز سر میزند و همچنان  دفتر  ولایتی کمیسیون حقوق بشر هلمند دراین رابطه بیان نموده است که در ولایت هلمند سی درصد خشونت علیه کودکان افزایش یافته است .
چنانچه دریک ماه  گذشته ده ها  کودک به علت درگیری میان طالبان ونیروهای امنیتی درهلمند  زخمی شده وشماری از آنها اعضای بدن شانرا ازدست داده اند و کارهای شاقه ، تجاوز جنسی از جمله تهدید های دیگری است که کود کان  را در ولایت هلمند  رنج میدهند .
این گفته ها  درحالی بیان میشود که وضعیت اطفال در افغانستان پیشنۀ خوب ندارد وحالا هم برای بهبود آن کار های لازم صورت نگرفته است ، شهرهای بزرگ کشور منجمله کابل شاهد حضور شماری زیادی از اطفال است که در جاده ها کار میکنند فعالان حقوق بشر وجامعه مدنی به این گروه از اطفال ، اطفال خیابانی نام نهاده اند که در کوچه وسرک ها  درعقب دریافت لقمه نان اند تا خانواده های شان را کمک  کنند همچنان  بخش اصل کارگران داش های خشت پزی را درکابل ، هرات ، قندهار وشهرهای دیگر اطفال تشکیل میدهد.
درحالیکه  کار در داش های خشت پزی شاقه وطاقت فرسا است ومزد که برای اطفال داده میشود نهایت کم وناچیز است ومیتوان گفت که حق تلفی زیادی درخصوص این کارگران کوچک صورت میگیرد .
به همین ترتیب حقوق اطفال در بخش های دیگر از اجتماع افغانستان نیز نقض شده است امروز ولایت های نا امن کشور فراه، زابل ، هلمند ، فاریاب ، بدخشان … شاهد مسدود بودن شماری زیادی از مکاتب است وبه این ترتیب حق اولی اطفال که دسترسی به آموزش وپرورش است نقض گردیده است.
طالبان عامل مسدود سازی مکاتب به روی دانش آموزان اند  ضمناً این گروه از اطفال درحملات انتحاری و حملات دیگر تروریستی، انتقال اسلحه ومهمات، انتقال مواد مخدر واز فعالیت های غیر قانونی دیگر استفاده میکند.
دو روز قبل موظفین پولیس کندز پسری یازده  ساله را دریافت کردند که درپنج سالگی از سوی طالبان ربوده  شده بود و اضافه از شش سال از او به عنوان  سرباز کوچک استفاده و در آخر هم برای حمله انتحاری گماشته شده بود.
همچنان  درحملات تروریستی طالبان بیشترین قربانیان  را اطفال وزنان  تشکیل میدهد،  ضمناً اطفال قربانی خشونت های عمدی طالبان نیز قرار گرفته اند درماه عقرب طالبان یک دختر نه ساله را که از مسیر جاغوری گروگان گرفته بودند  با بیرحمی تمام گردن بریدند.
همچنان  اخباری وجود دارد که  گروه تروریستی دراچین ننگرهار  عامل جنایاتی علیه اطفال نیز شده اند.
این حرف ها نمایانگر آن است اطفال افغانستان که از لحاظ تناسب نفوس درکشور در مکان  دوم قرار دارند وضعیت مناسب ندارند  وجود چنین یک واقعیت دراجتماع افغانستان، کار های زیادی را در برابر مسوولان نظام قرار داده است که باید به آن برسند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا