تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت دوشنبه اول سنبله

کابل باختر/ اول / سنبله
شمارمحدوداز روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویداد های جاری منطقه وجهان نشر کرده اند.
روزنامه افغانستان دربرگ نخست زیر عنوان ، باتشدید فعالیت گروه طالبان ، وزیر دفاع به کندز رفت ، نوشت درپی دست به دست شدن کنترول منطقه استراتیژیک خان آباد ولایت کندز درشمال افغانستان ، منابع امنیتی و دفاعی گفته اندکه عبدالله حبیبی  وزیر دفاع به این ولایت رفته است، یک منبع ارتش به بی بی سی گفته است که آقای حبیبی با مقام های ارشد پولیس و ارتش مستقر در ولایت کندز سرگرم گفتگو است و برای اجرای عملیات علیه ستیزه جویان گروه طالبان برنامه ریزی میکند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درمطلب دیگر خبرداده که تفاهمنامه تطبیق عمل ملی درامر مبارزه با موادمخدر امضا شد .
به نوشته این روزنامه وزارت مبارزه با موادمخدر تفاهمنامه ای به منظور تطبیق عمل ملی در امر مبارزه با موادمخدر با وزارت اطلاعات وفرهنگ ووزارت احیا وانکشاف دهات امضا نمود.
این تفاهمنامه دیروز یکشنبه میان وزرای مبارزه با موادمخدر، احیا و انکشاف دهات و سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امضا شد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و درمطلب دیگر زیر عنوان دیده بان انتخابات شفافیت افغانستان از آغاز روند اصلاحات انتخاباتی استقبال کرد.
به نوشته این روزنامه دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان از اقدامات اخیر حکومت برای آغاز روند اصلاحات انتخاباتی ازطریق تعدیل قانون انتخابات استقبال نموده اما عدم مشارکت جامعه  مدنی و احزاب سیاسی را درروند تدقیق قانون انتخابات یک نقیصه عمده می داند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده ودرمطلب دیگر به تلاش های حکومت برای جلوگیری از غصب زمین، پیش از نشست بروکسل توجه کرده نوشته اداره مستقل اراضی از آماده گی ها برای گزارش دهی درباره پس گیری زمین های غصب شده و جلوگیری از ادامه غصب زمین های دولتی درنشست بروکسل خبر میدهد.
پس گیری زمین های غصب شده دولتی یکی دیگر از کارهایست که حکومت افغانستان تا نشست بروکسل باید آنرا به پایان برساند اما دیده میشود که غصب زمین های دولتی هنوزهم ادامه دارد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درصفحه اول دیگر صفحه ها دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه ارمان ملی درصفحه اول از افزایش تولیدات گوشت و تخم مرغ درولایت ننگرهار خبر داده و نوشته مسوولان پروژه کارد – اف وزارت زراعت اعلام کرده اندکه به دلیل رجوع مردم به استفاده از محصولات با کیفیت داخلی و حمایت وتلاش وزارت زراعت از فارم داران تولید و فروش محصولات مرغداری درولایت ننگرهار درربع دوم سال 2016 نسبت به ربع اول آن تقریباً سه و نیم برابر افزایش یافته است .
نمی دانیم وظیفه پولیس چه است؟ عنوان مطلب دیگری میباشد که این روزنامه درصفحه اول نشر کرده و نیز درهمین صفحه خبرداده که یک خانم به خاطر به دنیا آوردن نوزاد دختر ، کشته شد. روزنامه ارمان ملی دراین باره نوشته یک خانم 17 ساله به نام نورجمال درولسوالی گذرگاه نور ولایت بغلان به خاطر به دنیا آوردن نوزاد دختر زیر شکنجه خانواده خسرش کشته شد.
روزنامه آرمان به همین ترتیب ادامه داده درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
ماندگار برگ نخست را با مطلبی از واشنگتن پست زیر عنوان توزیع شناس نامه از تقلب و ادعای اکثریت قومی جلوگیری می کند آغاز کرده و درصفحه دوم زیر عنوان ،طالبان چگونه  به شهر ها نزدیک شده اند ؟ نوشته از هفته ها به این سوء شمال و جنوب کشور در آتش نا امنی و خشونت می سوزند طالبان مسلح به صورت لجام گسیخته ولایت های زیاد درشمال و جنوب را تحت فشار نظامی قرارداده و تلاش دارند که وارد شهر های مهم کشور شوند یک بار درسال گذشته طالبان موفق شدند برای چند روز کنترول ولایت استراتیژیک کندز درشمال را به دست بگیرند.
این موضوع برای طالبان پس از ملا عمر رهبر پیشین این گروه وجانشینی رهبر جدید یک دستاورد بزرگ خوانده شد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده ، درصفحه سوم از راه اندازی نمایشگاه دربازار روستایی در برخی ولایت کشور خبرداده است روزنامه درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا