جامعه

برنامه ثبت نام و توزیع کارت های جدید رای دهی برای انتخابات آغازمیگردد

 

کابل باختر/ 20/ قوس

رییس کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که در سال جدید خورشیدی برنامه ثبت نام و توزیع کارت جدید رای دهنده گان برای انتخابات آغاز میگردد.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر، فضل احمد معنوی رییس کمیسیون مستقل انتخابات که امروز دریک نشست مشورتی با نماینده های احزاب سیاسی و جامعه مدنی صحبت مینمود گفت ، کمیسیون مستقل انتخابات با طرح پلانی که روی دست دارد ، در ماه ثور سال 1392 ثبت نام واجدان شرایط رای دهی را درکشور آغاز می نماید.

وی افزود ، این برنامه در سراسر کشور آغاز میشود و مدت چهارماه را در برخواهد گرفت .

وی گفت درمراکز ولایات تا شش ماه دیگر نیز مراکز ثبت نام و توزیع کارت رای دهی باقی می ماند او خاطر نشان ساخت که برای 12 ملیون افراد واجد شرایط رای دهی در سراسر کشور ، کارت جدید رای دهی توزیع میشود و کارت های قبلی تجدید نظر شده و بعد از وارد کردن تغییرات تخنیکی درآن رای دهنده می تواند با استفاده از آن رای خود را استعمال نماید.

معنوی در این نشست به نماینده های احزاب و نهادهای مدنی گفت برای تدوير انتخابات آینده چالش ها و مشکلات زیادی و جود دارد و میخواهم تمام برنامه های کمیسیون مستقل انتخابات با نماینده های احزاب و جامعه مدنی شریک سازیم تا به این مشکلات فایق آمده و یک انتخابات شفاف و عادلانه را درکشور برگزار نمائیم ما به تنهائی نمیتوانیم به مشکلات فایق آیم زیرا همکاری احزاب سیاسی و جامعه مدنی بسیار مهم میباشد، چون فرصت محدود است .

همچنان او گفت یکی از مهم ترین بحث ها قانونمند بودن انتخابات میباشد که تا حال ما هیچ قانون نداریم و طرح قانون ما در مجلس نماینده گان قراردارد و نهاد های مدنی و احزاب، ما را در قانون مندی انتخابات کمک می نماید.

 وی علاوه نمودکه اگر ما فهرستی از رای دهنده گان را در دست نداشته باشیم هیچ گونه شفافیت در انتخابات آینده بوجود نخواهد آمد.

 معنوی خاطر نشان کرد که در قسمت بودجه روند انتخابات مشکلات و نگرانی هایی وجود داشت اما از سوی دونر ها وعده کمک در زمینه داده شد.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات علاوه نمودکه ما یک تیم نیاز سنج را از امریکا دعوت نموده ایم آنها بررسی های خود را انجام داده اند و قراراست گزارش خودرا به سازمان ملل متحد ارایه بدارند.

 او افزودکه انتخابات پیشرو به سه اصل عمده نياز دارد که مدیریت درست و سالم ، اشخاص سالم و متعهد ، سلامت روند که همه مشمول باشد و نتیجه ای شفافیت درآن وجود داشته باشد .

معنوی هزینه این برنامه را بیست و هشت ملیون دالر خوانده گفت که قراراست برای عملی نمودن آن حدود شش هزار کارمند استخدام شود  و کسانیکه در برنامه های قبلی شامل لست سیاه ما شده اند ، استخدام نخواهند شد.

 وی همچنان گفت که برنامه های آگاهی دهی به مردم را در زمینه آغاز مینمائیم

 دراین نشست برخی از نماینده گان احزاب و جامعه مدنی سوالات، پیشنهادات و نظریات شانرا مطرح نمودند که ازجانب رییس کمیسیون مستقل انتخابات جواب های مقنع ارایه گردید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا