گزارش ها

افزایش کشت مواد مخدر با تخم های جدید // وزارت مبارزه با مواد مخدر در حال بررسی این مساله است

کابل باختر 26 قوس
برخی رسانه ها گزارش داده اند  که گروه‌های مافیایی و تروریستی در افغانستان برای بهره گیری حاصلات بیشتر از خشخاش ٬ تخم جدیدی را بذر نموده اند گزارشگر آژانس باختر مینگارد: گزارش های وجود دارد که  گروه‌های تروریستی و مافیایی بری برداشت حاصلات بیشتر از کشت خشخاش در افغانستان تخم جدیدی را پیدا کرده اند که بذر آن حاصلات بیشتر خواهد داشت در حالیکه زارعین خشخاش در افغانستان پیش از این، سال یک‌ بار از کشت مواد مخدر حاصل می‌گرفتند، اما با استفاده از تخم‌های جدید، قادر به حاصل‌ گیری چهار نوبت در یک سال شده اند.
اخباری وجود دارد که گروه‌های تروریستی از تخم جدید در هلمند، فراه و کندهار استفاده می‌برند.
معلوم نیست که تخم تازه چگونه بدسترس طالبان قرار گرفته و تولید کدام کشور است مگر یک مساله یقینی است که این تخم در افغانستان تولید نشده است .
قبلا طالبان مواد کیمیاوی ممد تولید هیروئین را از ایران ٬ پاکستان و بعضی کشور های اروپایی دریافت کرده اند .
از افغانستان به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر یاد میشود در برنامه ریزی برای گسترش تولید این مواد ٬ در بیرون از افغانستان صورت میگیرد و این کشور عملا قربانی در کسب و کار و قاچاق مواد مخدر است
تنها مساله ازدیاد کشت مواد مخدر  در افغانستان مطرح نیست.
این کشور با یک نفوس سی ملیونی خود سه ونیم ملیون معتاد دارد که به مقایسه کشورهای منطقه بیشترین معتادین در این کشور حضور دارند .
حتا معتادین ایرانی و پاکستانی هم به افغانستان فرستاده میشوند افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان سبب معتاد شدن بخش زیادی از جوانان به ویژه زنان شده است. براساس آمارهای اعلام شده از سوی مقامات دولت، بیش از ۳ میلیون تن در سراسر کشور معتاد به مواد مخدر هستند که این روند رو به افزایش نیز است.
این درحالی است که در گذشته، افغانستان فاقد انسان‌های معتاد بود. رسیده‌گی به امور درمانی و بازپروری معتادان در افغانستان، هزینۀ بسیار سنگینی را بر دولت تحمیل می‌کند که از عهدۀ آن خارج است.
سید نجیب الله احمدی ، رئیس سروی مواد مخدر وزارت مواد مخدر به خبرنگار آژانس باختر در خصوص کشت تخم های جدید گفت که به اساس سروری که ما انجام داده ایم تخم ها تغییر کرده اما چهار بار حاصل برداری نمی شود چون کشور ما سرد است سال دو بار کشت میشود اما نتیجه درست نمی دهد.
او گفت که این تخم ها بیشتر در ولایت های هلمند ، کندهارو ارزگان کشت شده است.
احمدی میگوید: این تخم ها امسال وارد افغانستان شده این که چگونه تا هنوز معلوم نیست چرا که مرز های کشور باز است و احتمال دارد در وارد کردن این تخم ها دست کشور های منطقه یی باشد.
وی در خصوص اقدامات آن وزارت گفت که آنها تخم های جدید را از کندهار به کابل انتقال داده و فعلا در لابراتوار ها زیر تحقیق قرار دارد که معلوم شود این تخم ها از کجا وارد افغانستان شده است .
ادامۀ تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، امنیت کشورهای منطقه را نیز به لحاظ امنیتی و اجتماعی به شدت به مخاطره انداخته است. علاوه بر همکاری‌های منطقه‌یی و جهانی برای مقابله با فروشند‌گان آن، برقراری صلح و امنیت در افغانستان نیز موجب می‌شود تا کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در این کشور کاهش یابد. ذهاب  / صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا