اقتصاد

محصولات بادام سمنگان کاهش یافته است

 

 

ایبک باختر / 27 سنبله

محصولات بادام سمنگان به تناسب سال گذشته بیش از هشتاد در صد کاهش یافته واز این بابت ، باغداران حدود چهار ملیون دالر خساره مند شده اند .

گفته میشود بادام سمنگان از نگاه کیفیت در سطح کشور درجهءبلند داشته واین میوه یکی از محصولات عمده ولایت سمنگان در کنار پسته وچهار مغز به شمار میرود که همه ساله باغداران از مدرک فروش آن ملیون ها دالر بدست می آورند واز طرف دیگر تعدادی از بسته کاران وتجاراین ولایت از درک فروش وانتقال آن معیشت زنده گی خود را تامین میکنند .

سید رفیع الله روشن زاده سرپرست ریاست زراعت ولایت سمنگان به آژانس باختر گفت امسال از اثر سردی هوا ناشی از برف باری های متواتر اکثریت شگوفه های درخت بادام این ولایت از بین رفته ، به گفته وی مسوولان این اداره طی روزهای اخیر مناطق مختلف ولسوالی حضرت سلطان وخرم سارباغ وقریه های مرکز ولایت که بیشتر ین باغ های بادام دراین محلات موجود  است  از نزدیک بررسی کرده ودر نتیجه این بررسی ها معلوم گردید که نظر به شرایط اقلیمی هرمنطقه محصولات بادام در این ولایت سی در صد تا نود در صد کاهش یافته است.

به گفته او حاصلات بادام این ولایت سال گذشته به یکهزار وچهار صدتن میرسد اما امسال این رقم به چهار صدتن کاهش یافته است .

اداره یاد شده تخمین کرده است که عواید سال گذشته بادام در سمنگان به بیش ازشش ملیون دالر امریکائی بود واما امسال به حدود دوملیون دالر کاهش یافته است .

باغداران نیز از کاهش محصولات بادام شکایت دارند روشن زاده میگوید، آب خاک وهوای سمنگان درنموی درختان بادام مساعد بوده واز سوی هم باغداران این ولایت در پرورش درختان بادام مهارت دارند .

محمداسحق یک تن از تجار که در حال خریداری بادام از باغداران درشهر ایبک بود گفت : از اینکه امسال گل بادام را یخ زده بود حاصل خوب نداده به همین دلیل تجارت این میوه کمرنگ است .

او گفت درسال گذشته محصولات بادام خوب بوده ومقدار سی تن بادام خریداری وبه کابل صادر کرد ه بودم اما امسال حاصل کم شده صرف چهار تن بادام تا حال خریداری کرده وبه کابل روان کردم که مفاد آن ناچیز  است .

به گفته وی بادام سمنگان بعد از انتقال به کابل توسط تجار داخلی وخارجی خریداری شده وبه کشور های هند، پاکستان وامارات متحده عربی صادر میگردد.

به اساس معلومات وی درحال حاضر یک کیلو گرام بادام در شهر ایبک از یک صد افغانی تا پنجصد افغانی به فروش میرسد.

وی افزود: درسمنگان انواع بادام که به نام ستاربانی ، خیرالدیني ،قهاربای ، شکوربای ، قمربای ، مروجی ،صندوقی ،کاغذی وسنگی وجود دارد که اعلی ترین آن ستاربانی بوده واین بادام درسطح کشور درجه اول دارد ودر بین مردم به نام شاه خور مشهور است .

ازسوی هم حاجی محمد امیرشصت ساله یک تن از باغداران قریه لرغان ایبک مرکز سمنگان میگوید "من سی جریب زمین بادام باغ دارم که در آن بیش از یک هزار درخت بادام غرس شده در سال گذشته از این موازی چهارصدسیر بادام حاصل گرفته بودم واز مدرک فروش آن حدود ششصد هزار افغانی پول بدست آورده بودم واما از این موازی صرف امسال دوسیر بادام حاصل گرفتم .

قابل تذکر است باغداری درولایت سمنگان اکنون به یک رقابت سالم میان دهاقین مبدل شده و امروز به علاوه زمین های آبی مردم حتی در زمین های للمی نیز نهال بادام را غرس میکنند .

تجربه نشان داده است که درختان بادام در مقابل کم آبی مقاومت خوب داشته ومیتواند در درجه حرارت سی تاسی وشش درجه سانتی گرید خوب رشد کند وحاصل خوبتر بدهد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا