اقتصاد

ذخایر حوزه نفتی افغان- تاجک سرشار از منابع طبیعی است

کابل/27/سرطان/باختر

حوزه نفتی افغان تاجک حدود نه صد و چهل و شش ملیون  بیرل نفت خام و هفت تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی دارد.

مرکز مطالعات جغرافیایی امریکا اخیراً اعلام داشت حوزه آمو دریا که شرکت ملی نفت چین پس از پیروزی در مناقصه سال گذشته کار اکتشاف و بهره برداری آن را به عهده گرفت دارای نهصد و شصت و دو ملیون بشکه ذخایره نفت خام  و پنجاه و دو تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی است.

بنابر گزارش بريتیش پطرولیم ذخایر گاز طبیعی افغانستان نیز پنجاه و نه تریلیون فوت مکعب بر آورده می شود که حدود نیمی از ذخایر ثابت شده عراق است.

این درحالیست که افغانستان تلاش دارد تا توجه سرمایه گزاران خارجی به منابع زیر زمینی افغانستان را جلب نماید. از طرف دیگر ضمانت های امنيتي این فرصت را میدهد که سرمایه گزاران خارجی به معادن و صنایع   زیر زمینی افغانستان علاقه پیدا نمایند.

روي اين اصل شركت هاي بزرگ نفتی از جمله اکسون موبیل امریکایی علاقمند به اکتشاف و بهره برداری از منابع نفت و گاز افغانستان  است و احتمالاً شرکت های زیادی تمایل شانرا درین عرصه نشان دهند.

موسسه مطالعات جغرافیایی امریکا در سال 2011 میلادی اعلام کرد افغانستان  حدود یک ملیارد و نهصد ملیون بیرل نفت خام کشف نشده دارد.

همچنان شرکت بريتيش پطرولیم در تازه ترین گزارش سالانه خود اعلام کرد که افغانستان  ظرفیت تولید دو صد و پنجاه هزار بیرل نفت را در روز دارد، که با توجه به این موضوع تولیدات افغانستان سالانه حدود نه ملیارد و يكصد ملیون دالر در آمد خواهد داشت .

بريتیش پطرولیم در تخمین های خود ذخایر گاز طبیعی افغانستان را نیز به پنجاه و نه تریلیون فوت بر آورد كرده است.

مقامات بانک مرکزی افغانستان میگویند که افغانستان سالانه برای رشد اقتصادی اش به حدود شش الي هفت ملیارد دالر کمک نیاز دارد و مبالغ زیر زمینی و معادن میتواند منبع خوبی برای رشد اقتصادی باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا