سیاستاخبار

فنلند متعهد به ادامۀ همکاری های دوامدار با افغانستان شد

کابل/7جوزا/باختر

خالد پاینده سرپرست وزارت مالیه با  ویلی اسکناری،  وزیر همکاری های انکشافی و تجارت خارجی وزارت امور خارجه فنلند روی مسایل مهم چون انکشاف اقتصادی، کاهش فقر، خودکفایی، همکاری ها در عرصه های مختلف انکشاف اقتصادی و پیشرفت ها در زمینۀ  تعهدات کنفرانس ژنیو  به شکل آنلاین گفت وگو کرد.

در این دیدار ویلی اسکناری ، از مشارکت به میان آمده میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان با جامعۀ بین المللی در نتیجه برگزاری کنفرانس ژینو و به خصوص با  جامعۀ اروپا استقبال و ابراز خرسندی کرد .

فنلند با این که کمک های مالی اش را با افغانستان در مقایسه به گذشته افزایش داده است، به همکاری های دوامدار با دولت جمهوری اسلامی افغانستان در محور صلح و امنیت و خودکفایی از طریق تامین انکشاف اقتصادی، پایداری مالی و رشد تجارت  متعهد می باشد.

 او همچنان اذعان داشت که در شرایط حساس کنونی،  تداوم عرضه خدمات، تلاش ها برای تقویت حکومتداری محلی و اهتمام توجه به حقوق زنان و توانمندسازی آنان و همچنان حقوق اساسی انسانی حایز اهمیت بسزایی می باشد.

ویلی اسکناری از علاقمندی کشورش به خاطر ایجاد روابط دوجانبه با جانب افغانستان در راستای تجارت و سرمایه گذاری، همکاری های اقتصادی و سهم گیری شرکت های معتبر، مجرب و با اعتماد فنلندی در پروژه های مخابرات، معادن و انرژی در افغانستان تذکر بعمل آورد.

سپس سرپرست وزارت مالیه گفت، حکومت افغانستان  پیشرفت های خوبی در قسمت تحقق تعهدات خوددر کنفرانس ژینو  و چارچوب مشارکت افغانستان داشته است و تذکر داد که حمایت همکاران بین المللی ما در سطوح کوردیپلماتیک و انکشافی حایز امتنان می باشد.

سرپرست وزارت مالیه در ادامه سخنانش افزود که تحولات بنیادی اصلاحات در نظام مالی افغانستان آغاز شده است و شفافیت و حسابدهی در گمرکات، عواید، بودجۀ مبتنی بر پالیسی و مشارکت مردم، ارزیابی برنامه های دارای اولویت و برنامه های تحت ساختار های مشترک دولت افغانستان و تمویل کنندگان در محراق توجۀ وزارت مالیه قرار دارد.

در اخیر این دیدار هر دو جانب علاوه بر تجدید تعهد در زمینۀ تحقق تعهدات ژینو، بالای دیدار رسمی هیئت های عالیرتبۀ دو کشور در کابل در یک فرصت مناسب توافق کردند./عبدالمعصوم کوهستانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا