آموزش

برگزاری کنفرانس ملی علمی- تحقیقی در پوهنتون پولی تخنیک کابل

کابل باختر 22 حوت
وزیر تحصیلات عالی تاکید دارد  پوهنتون ها زمانی به نهاد های اکادمیک، معتبر و با کیفیت مبدل می گردند که با ایجاد مراکز تحقیقاتی، برنامه های تحقیق را به یک فرهنگ اکادمیک تبدیل نموده و فرآورده های علمی و فرهنگی شان را در مطابقت با معیار های روز عرضه نمایند.
به گزارش آژانس باختر، پوهنمل دوکتور نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی امروز در کنفرانس علمی- تحقیقی که در پوهنتون پولی تخنیک کابل برگزار شد، سخن میگفت تدویر کنفرانس یاد شده را  در راستای معیاری سازی، ارتقای اعتبار پوهنتون های افغانستان در سطح جهان و تبدیل این پوهنتون ها به مرکز تولید علم و اندیشه موثر خواند.
وی بیان داشت پوهنتون ها زمانی به نهاد های اکادمیک معتبر و با کیفیت مبدل می گردند که با ایجاد مراکز تحقیقاتی، برنامه های تحقیق را به یک فرهنگ اکادمیک تبدیل نموده و فرآورده های علمی و فرهنگی شان را در مطابقت با معیار های روز عرضه نمایند.
دکتور نجیب الله خواجه عمری با بیان اینکه بدون همگونی با روند پیشرفت های تحصیلات عالی در منطقه و جهان نمی توانیم به اهداف ملی، پایداری سیاسی و اقتصادی کشور خویش نایل آیم، اظهار داشت که برای تقویت بخش تحقیقات علمی در پوهنتون ها برنامه های را روی دست دارد و برای رسیدن بهتر به این هدف از استقلالیت مالی پوهنتون ها حمایت نموده و بر استقلالیت علمی آنان نیز باورمند است.
در این کنفرانس، استادان و محققان این پوهنتون و سایر نهادها از جمله اکادمی علوم، وزارت های سکتوری و استادان پوهنتون های ولایات نتایج تحقیقات شان را در بخش های ساختمانی، شهرسازی، آبرسانی، محیط زیست، ترانسپورت، کمپیوتر، معادن، زمین شناسی و سایر رشته های مربوط ارایه می نمایند.
  پوهنوال محمد سعید کاکر رییس پوهنتون پولی تخنیک کابل گفت: «اهداف اساسی این کنفرانس این است که متخصصین کشور، تحقیقات علمی خویش را درپروژه های ملی انجام دهند تا در این راستا علاقمندی بیشتری به وجود آمده و زمینه تحقیقات علمی در کشور فراهم گردد.
وی گفت که در سه ماه زمستان نه تنها استادان به فعالیت های علمی و اکادمیک مصروف بودند، بلکه در مرکز خلاقیت و ابتکارات، محصلان در چهار برنامه مهم  ابتکارات خویش را به نمایش گذاشتند.
به گفته ایشان محصلان این پوهنتون برای اشتراک در مسابقه رباتیک که قرار است در ویتنام برگزار گردد آمادگی کامل دارند
قراراست در جریان این کنفرانس دو روزه نتایج تحقیقات علمی استادان و محققان ارایه گردیده و روی آن بحث و تبادل نظر صورت بگیرد. درختم کنفرانس مقالات ارایه شده در مجله علمی آن پوهنتون چاپ و به دسترس سایر نیازمندان قرار داده می شود.ختم/ عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا