تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات روزنامه های حکومتی

کابل باختر/ 17/ قوس
روزنامه های هیواد ، اصلاح وانیس درشماره های امروز درکنار نشر اخبار و گزارشهای داغ روزبه چاپ مطالب سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی  نیز پرداخته که اینک اهم این مطالب مرور میشود.
سرمقاله هیواد زیر عنوان استفاده سوء ازرسانه ها با ارزش های عفت قلم و آزادی بیان هیچ گونه توجیه ندارد دربرگه دوم آن به چاپ رسیده است .
دراین سرمقاله آمده است که آزادی بیان یک دست آورد بزرگ دموکراسی جوان افغانستان میباشد و منحیث یک وثیقه ملی کشور برویت حکم ماده 34 قانون اساسی افغانستان به اساس ماده های مندرج قانون رسانه های همه گانی، آزادی بیان و ارزش های آن درکشور به صورت بهتر درخشیده است  و درزمینه های گوناگون اقتصادی ، سیاسی ، امنیتی ،فرهنگی و اجتماعی به خاطر روشن ساختن اذهان مردم نقش بارزی را ایفا کرده است.
درادامه مقاله به یک تعداد رسانه های اشاره شده که درایجاد تبعیض قومی و زبانی تلاش مینماید و خاطر نشان گردیده که چنین برنامه های شوم بالای مردم ما تاثیر نخواهد گذاشت .
سایر مطالب هیواد زیر این عنوان ها به چاپ رسیده اند ، مبارزه بزرگ و تاثیر گذار راه عدم تشدد نیلسن ماندیلا هم از جهان چشم پوشید ، اختطاف انسانها جنایت بزرگ است ، دررابطه داشتن با جهان عزت ما نهفته است.
سرمقاله اصلاح نیز دربرگه دوم آن زیر عنوان رسانه ها مسوولیت شناس باشند به چاپ رسیده است درآغاز این سرمقاله نگاشته شده اینکه چه محتوایی درشناسنامه های برقی درج شود ،دراین روز ها بحث های زیادی رابرانگیخت و بگومگوهای بی حد و حصری را درمحافل رسمی و نیز دررسانه ها به وجود آورد، تعدادی از رسانه ها دراظهارنظر ها و هم چنان درنشر اظهار نظر شماری از صاحب نظران ، دربرابر قانون قرارگرفته و با زیر پاکردن قانون علیه برخی اقوام ساکن و نیز شماری از زبان های رایج کشور اهانت و توهین روا داشتند . موضوعی که واکنش شدید رییس جمهور را درپی داشت.
رییس جمهور با اشاره به این موضوع آن را نشانه یی درمانده گی و بیچاره گی این گونه رسانه هاو اشخاص دانست گفتند،آنها یی که ملت افغانستان را توهین میکنند ، زبان های شان را توهین میکنندو تعصب پراگنی میکنند ، نماینده های افغانستان نیستند بلکه نماینده بیچاره گی و تعصب خود هستند.
سایر مطالب اصلاح زیر این عناوین به چاپ رسیده اند ، افغانستان درحسرت ماندیلا که نداشت و زنده گی نامه ماندیلا .
سخن انیس زیر عنوان " روند گفتگوهای صلح جان میگیرد " دربرگه دوم آن به چاپ رسیده و درآغاز آن نگاشته شده با آنکه دولت و مردم افغانستان از دولتمردان پیشین پاکستان دررابطه به جلوگیری از ورود پدیده افراط گرایی و تروریزم از خاک آن کشور به افغانستان دل خوشی نداشتند ، اما اغلب کارشناسان و مردم افغانستان تغییر دررهبری پاکستان با آمدن نوازشریف و قول و قرارهای ایشان مبنی بر تامین صلح و ثبات درافغانستان و پاکستان را استقبال نمودند.
درادامه سخن انیس از معصوم ستانکزی نقل قول شده که پاکستان اکنون پی برده که نا امنی درافغانستان به زیان آن کشور نیز است و به همین خاطر میخواهد تا طالبان را برای مذاکرات صلح ترغیب کند.
سایر مطالب انیس زیر این عناوین به چاپ رسیده اند ، حزب تحریر و آرمانهای تحقق نیافتنی ، یک ملت زمانی زنده است که فرهنگ آن زنده باشد ، پاکستان باید نیت نیک خود را دربرابر افغانستان درعمل ثابت نماید ، افتخار آفرینی نیروهای امنیتی درلویه جرگه ، رسانه ها و سبک زنده گی و درون زنده گی .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا