جهان

وزیر امور خارجه امریکا برای رفع نگرانی عربستان از مذاکره آنکشور و ایران، به ریاض سفر کرده است

ریاض – بی بی سی – 14 حوت – باختر
جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای تشریح نتیجه مذاکرات خود با ایران و رفع نگرانی حکومتت سعودی از آثار این مذاکرات به عربستان رفته است.
سفر جان کری به ریاض، پایتخت سعودی، بلافاصله پس از چند روز دیدار و گفتگو با مجمدجواد ظریف، وزیر  امورخارجه ایران در سوئیس صورت گرفته است. هدف از این مذاکرات، تلاش برای دستیابی به توافقی بر سر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده است.
قرار است وزیر امورخارجه امریکا در طول سفر به عربستان، با ملک سلمان، پادشاه این کشور دیدار کند و ملاقات‌های جداگانه‌ای هم با وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد داشت.
این شورا از کشورهای بحرین، عربستان سعودی، عمان، قطر و کویت تشکیل شده و بعضی حکومت های عضو نگران آن هستند که ایالات متحده در توافق احتمالی با ایران، امنیت و منافع این کشورها را نادیده بگیرد.
مذاکرات جان کری و ظریف در چارچوب تلاش کشورهای گروه ١+٥ برای حل و فصل دوسیه هسته‌ای ایران صورت گرفته است. آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی حکومت ایران را متهم کرده‌اند که در پوشش برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای در صدد ساخت تسلیحات اتمی بوده است و برای وادار کردن جمهوری اسلامی به تغییر رویه خود، تحریم‌های شدیدی را علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند.
مقامات ایرانی این اتهام را همواره رد کرده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا