سیاست

افغانستان و پولند موافقنامه جدید همکاری را امضا کردند

 

کابل/25/قوس/باختر

وزراء خارجه افغانستان و پولند امروز موافقتنامه جدید همکاری میان دو کشور را امضا نمودند.

وزیر خارجه افغانستان میگوید که این موافقتنامه سبب تقویت و گسترش همکاری و دوستی میان ملت های افغانستان و پولند خواهد شد.

به گزارش آژانس باختر، شیکورسکی وزیر خارجه پولند امروز از کابل دیدار کرد.

این دیدار بنابه دعوت همتای افغان او داکتر زلمی رسول صورت گرفت که درجریان آن وزراء خارجه هر دو کشور موافقتنامه جدید همکاری میان افغانستان و پولند را به امضارسانند.

این موافقتنامه موقف ومکلفیت هر دو کشور را در بخش های سیاسی،  امنیتی، اقتصادی، فرهنگی آموزش و پرورش و علمی مشخص میسازد که معیاد اعتبار آن پانزده سال تعيین شده است.

داکتر زلمی رسول وزیر امور خارجه افغانستان بعداز امضا موافقتنامه اظهار داشت: این موافقتنامه سبب تقویت و گسترش بیشتر دوستی و همکاری میان افغانستان و پولند خواهد شد که در برگیرنده طیف وسیع همکاری ها در عرصه های مختلف میباشد.

وزیر امور خارجه افغانستان اضافه داشت که اودرملاقات با شیکورسکی وزیر خارجه پولند روی فرصت های سرمایه گزاری شرکت های پولندی در سکتور های مختلف به شمول سکتور منابع طبیعی در افغانستان به بحث پرداخته است امیدواریم بتوانیم در این مورد مشخص در آینده همکاری نزدیک داشته باشیم.

موافقتنامه جدید همکاری میان افغانستان و پولند بعداز تصویب پارلمان های دو کشور نافذ و قابل اجرا خواهد بود.

به تعقیب امضا این موافقتنامه داکتر زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان را دوسلاو و شیکورسکی وزیر خارجه پولند در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

وزیر خارجه پولند موقف و ماموریت کشورش را بعدازسال 2014 زمانیکه نیروهای خارجی افغانستان را ترک میکند واضح ساخت او گفت که پولند ماموریت خود را درچوکات برنامه های ناتو در افغانستان ادامه خواهد داد و این  ماموریت بیشتر در بخش آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی این کشور خواهد بود.

 او از دموکراسی جوان درافغانستان حمایت کرد و گفت پولند بخاطر رشد چنین دموکراسی با افغانستان کمک میکند.

وزیر امور خارجه افغانستان در این کنفرانس خبری در کنار آنکه روی همکاری های افغانستان و پولند معلومات داد در پاسخ به پرسش پیرامون انکشاف مذاکرات با مقامات امریکایی در رابطه به امضا سند همکاری امنیتی گفت که مذاکرات دراین رابطه ادامه دارد و پیشرفت های دارد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا