اقتصاد

معاف نمودن تعرفه های گمرکی از سوی هند گام های دیگری برای تحکیم همکاری های منطقوی

 

کابل 18 حمل باختر

مسوولان وزارت تجارت و صنایع و آگاهان امور اقتصادی کشور اقدام اخیر دولت هند را مبنی بر معاف نمودن محصولات گمرکی واقلام صادراتی افغانستان استقبال نموده آن را گامي برای نزدیکی بیشتر ملت های دوکشور دانسته اند.

وحید الله  غازي خیل سخنگوی وزارت تجارت و صنایع  به خبرنگار آژانس  باختر گفت، تعرفه های گمرکی و محصولات صادراتی افغانستان از سوی کشور هند به صفر رسیده است.

تنها چند قلم از مواد است که درآن تعرفه وجود دارد بنآ افزایش صادرات هند در رشد و تجارت ، اقتصاد کشورموثر خواهد بود و اموال راکه هند از کشور  های دیگر وارد مینمود، قیمت  تمام ميشد و به همین سبب محصولات گمرکی افغانستان را معاف کرد تااموال رابه قیمت مناسب وارد کشوراش نماید، ضمنآ بدیل خوبی برای رشد تجارت و اقتصاد افغانستان هم باشد.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع کشور میگوید، اين فرصت خوب و مناسب، برای جلب سرمایه گذاری های دوجانبه  کشورها میباشد و تاثیرات مثبت را بالای تجارت و اقتصاد کشور ما دارد.

گرچه هند در شش سال گذشته قرارداد هاي با افغانستان داشت و از طرف ديگر به اساس تفاهم سازمان سارک در چوکات همکاری های آزاد تجاری  جنوب آسیا از پرداخت محصولات گمرکی معاف شد.

اما سال های گذشته تنها میوه تازه وقالین افغاني به هند صادر مي شد اما حالا تمام اموال تجارتي افغانستان شامل پوست های زینتی ، اشیای قیمتی، میوه خشک و غيره به هند صادر میگردد که اين بر تجارت کشور تاثیر مثبت و خوبی در پی خواهد داشت.

الکوزی گفت که ایالات متحده امریکا نیز از صادرات افغانستان به استثنای چند مواد محصول نمیگیرد مگر ايالت متحده امریکا شرایط خود را دارد، اما هند براي تجارت با افغانستان كدام معياري وضع نكرده است.

تاج محمداکبر کارشناس مسایل اقتصادی میگوید، درمسایل جاری هرکشور مسئله تعرفه های گمرکی وجود دارد که هرقدر تعرفه بلند شود بالای اموال  تجارتی تاثیرگذاشته و بهاي زياد ميشود.

با معاف نمودن تعرفه گمركي صادرات افغانستان بالای واردات هند و هم بالاي صادرات  افغانستان تاثیرات مثبت را وارد خواهد کرد و باعث افزایش اموال صادراتی کشور ما نیز خواهدشد.

هند از جمله کشورهای به حساب میابد که بلند ترین حجم کمکها با افغاستان را دارد .

هند پروژه های عمده  زیربنايي به شمول راه سازي، بخش هاي صحت و انرژی را در افغانستان حمایت مالی ميكند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا