تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت دوشنبه 17 حوت

کابل باختر/ 17/ حوت
شماری محدود از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارشهای را درباره رویدادهای جاری منطقه وجهان نشر کرده اند.
روزنامه افغانستان دربرگ نخست از قول رییس جمهوری اسلامی افغانستان عنوان کرده جنگ اعلام ناشده ای بین پاکستان و افغانستان جریان دارد.
به نوشته این روزنامه محمد اشرف غنی رییس جمهورافغانستان پاکستان ، ستیزه جویان خارجی را عوامل خارجی جنگ برای کشورش خوانده و از طالبان خواسته که حساب خود را با آنها مشخص کنند.
آقای غنی این موضوع را روز یکشنبه 16 حوت در مراسم افتتاحیه سال ششم پارلمان افغانستان موسوم به "شورای ملی عنوان کرد و گفت جنگ اعلام ناشنده ای بین پاکستان و افغانستان " جریان دارد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و درمطلب دیگر درهمین صفحه زیر عنوان گفت وگوهای رودرروی حکومت افغانستان با طالبان به تعویق افتاد نوشته، ریاست اجرائیه افغانستان میگوید که گفت وگوهای رودرروی حکومت این کشور با طالبان برای یک یا دو هفته به تعویق افتاده است . این درحالی است که براساس اعلامیه گروه کاری چهارجانبه صلح افغانستان قرار بود مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان و طالبان درهفته اول ماه جاری میلادی " مارچ 2016 " دراسلام آباد آغازشود.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده ودرمطلب دیگر خبرداده که مناسبات دوستانه بین اندونیزیا و افغانستان توسعه می یابد با وجود یک دهه تلاش تاکنون دورنمایی ازصلح به نظر نمی رسد دریک معدن احجار کریمه تگاب حفاریهای خودسرانه ادامه دارد . چهارتن درپیوند به قاچاق موادمخدر و سرقت ها دربدخشان وپروان دستگیر شدند عنوان های دیگری اندکه این روزنامه درصفحه اول نشر کرده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه آرمان ملی برگ نخست را با مطلبی زیرعنوان سال جدید تعلیمی دربلخ آغاز یافت آغازکرده و درمطلب دیگر زیر عنوان ، پارلمان باید از لجنزار معامله گری ها بیرون شود ، نوشته ششمین سال کاری شورای ملی افغانستان دیروز شانزدهم حوت درکابل درحالی آغاز گردیدکه ازدوره کاری قانونی پارلمان یک سال گذشته است و هنوزانتخابات پارلمانی درکشور برای گزینش نمایندگان جدید مردم درپارلمان صورت نگرفته و اعضای پارلمان بربنیاد فرمان تقنینی رییس جمهوری کشور به کار خویش تا برگزاری انتخابات ادامه می دهند. روزنامه به همین ترتیب ادامه داده ودرهمین صفحه از قول طالبان عنوان کرده با دولت افغانستان حاضر به گفتگو نیستم .
به همین ترتیب از قول امریکا عنوان کرده ، طالبانی که حاضر به گفتگو نشوند سرکوب خواهند شد.
روزنامه درادامه نوشته مقام های امریکایی گفته اند ، طالبانی که حاضر به گفتگو با دولت افغانستان نشوند سرکوب خواهند شد.
وزارت خارجه امریکا با نشر یک خبرنامه یی گفته است که گروه طالبان باید با دولت افغانستان گفتگو کنند چون دیگر راهی برای این گروه باقی نمانده است.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه هشت صبح درصفحه اول عنوان کرده ، 94 سال بقا به نوشته این روزنامه ، رییس جمهور میگوید که حکومت وحدت ملی درحمایت و تقویت نیروهای امنیتی کشور و هم چنین مبارزه علیه گروه های تروریستی اراده قوی سیاسی دارد محمد اشرف غنی گفت : ازبغلان شماری از افرادمنطقه آمدند و ازمن وشورای امنیت ملی خواهش کردند که فرمان جنگ در بغلان را ندهیم اما بعداز مشوره با جنرالان و مسوولان امنیتی کشور مسوولان ولایت به شمول والی بغلان بعدازیک ساعت دیدار با آنان فرمان حمله را بدون هیچ گونه تردید صادر کردیم ."
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا