اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره 

کابل/ ۸جوزا/ باختر

اعمال قرنطین و جدی شدن تدابیر احتیاطی، در امر مبارزه با ویروس کرونا یک نیاز است، مردم باید برای حفظ صحت خود و اطرافیان شان، آن را رعایت کنند.

مفسر آژانس باختر می نگارد: با ازدیاد وقایع مثبت کرونا در افغانستان، وزارت صحت عامه مجبور شد که در بخشی از اقدام های احتیاطی و وقایه یی، مکاتب و پوهنتون ها را در شماری از ولایت ها تعطیل کند.

وزارت صحت عامه در اعلامیه یی گفته است: «به‌خاطر جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، مکاتب، مراکز آموزشی و پوهنتون ها از امروز (شنبه، ۸ جوزا) در شانزده ولایت برای دو هفته تعطیل می شوند»

این اعلامیه درست زمانی منتشر شده است که وقایع مثبت کرونا در کشور سیر صعودی دارد و هر روز به شمار بیشتری از مردم به این بیماری مبتلا می شوند، روز گذشته ۹۷۷ واقعه مثبت کرونا در کشور ثبت شده است که بلندترین رقم در طول چند ماه اخیر است، این نشان می دهد که کرونا شوخی نیست، این که مردم کرونا را جدی نگرفته اند، مگر کرونا صحت و سلامتی مردم را مورد تهدید قرارداده است.

افزایش روز افزون مریضان «کوید ۱۹» نگرانی جدی بخش صحت و دولت افغانستان را در پی دارد، هر شب و روز بر تعداد مصابین و مریضان کرونا افزوده می شود، در حالی که اقدام ها و تدابیر وقایه یی در برابر ویروس کرونا بیشتر کاهش یافته است و حتا این باورها به میان آمده است که اصلا کرونا وجود ندارد،  در حالی که تا امروز شمار کل مبتلایان به کرونا در کشور به ۷۰ هزار و ۱۰۷ تن رسیده است و دو هزار و ۸۹۹ تن جان هم باخته‌اند، حرف هایی هم وجود دارد که شمار مبتلایان به مراتب بیشتر از آن است که منابع رسمی آن را بازگو می کنند، واقعیت این است که ویروس کرونا بار دیگر وضعیت را در افغانستان زیر شعاع قرارداده است.

در میان ولایت‌ها، وضعیت کابل نگران کننده تر است، بیشترین بیماران کوید –۱۹ در کابل اند و بیشترین مرگ ومیر ناشی از کرونا هم در کابل و اطراف آن است و هیچ توصیۀ صحی در کابل مراعات نشده است، سالون های عروسی فعال اند، اجتماعات دیگر مانند برگزاری مراسم فاتحه خوانی، اجتماعات سیاسی  و تجمعات دیگر بدون هیچ گونه محدودیتی عملی می شود.

پس در چنین یک وضعیت بحث اعمال محدودیت و قرنطین می تواند یک راهکار مناسب در امر مبارزه با کرونا باشد که باید از آن حمایت کرد و آن را رعایت کرد و در صورت نیاز پابندی و تعهد خود را برای اجرایی شدن موارد سخت تر قرنطین ابراز داشت، زیرا در کنار نوع ساده ویروس کرونا در کشور، دو نوع جهش یافتۀ آن «کرونای هندی و کرونای انگلیسی» نیز در کشور شیوع یافته است و این می تواند زنگ خطر برای دشوار شدن وضعیت کرونا در افغانستان باشد.

پس رعایت قرنطین و توصیه های صحی یک امر حتمی است، نمایانگر اخلاق و تربیۀ نیک اجتماعی است، ما با تطبیق شیوه های گونه گون قرنطین در حقیقت به صحت و زندگی دیگران احترام و ارزش قایل می شویم، فراموش نکنیم که با ماسک زدن و رعایت دساتیر صحی در حقیقت زندگی و سلامتی دیگران را نیز ارج گذاشته ایم.

در حال حاضر ویروس کرونا یک مشکل حاد اجتماعی در کشور است و اگر در وقایه و مبارزه با آن جدی نباشیم این مشکل می تواند به یک بحران صحی در کشور مبدل شود. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا