جهان

پوتین: به قوای بحری روسیه اسلحۀ هسته‌ یی پیشرفته داده می‌شود

مسکو/ وی او ای/ ۶ اسد/ باختر
در حالی که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته بود که خواستار رقابت تسلیحاتی نیست، به تازگی گفته است که قوای بحری روسیه با تسلیحات تهاجمی هسته‌ یی که فراتر از سرعت صوت حرکت می‌کند، مجهز خواهد شد.
پوتین دیروز هنگام صحبت در نمایش بهترین‌کشتی‌های قوای بحری روسیه در شهر سنت پیترسبرگ، گفت که قابلیت‌های قوای بحری روسیه روبه افزایش است و در سال روان ۴۰ کشتی جدید نیز به آن افزوده خواهد شد.
پوتین گفت: "به کارگیری گستردۀ تکنالوژی پیشرفتۀ دیجیتل که در جهان مانند ندارد، به شمول سیستم‌های تهاجمی مافوق سرعت صوت و دُرون‌های تحت البحری، به کشتی بحری روسیه برتری منحصر به فرد و قابلیت فزایندۀ رزمی خواهد داد."
وزارت دفاع روسیه با نشر اعلامیه‌یی گفته است که این تسلیحات آخرین مرحلۀ آزمایش ها را پشت سر می‌گذرانند.
به نقل از خبرگزاری رویترز، تسلیحات جدید قوای بحری روسیه شامل دُرون‌های هسته‌ یی تحت البحری که توسط کشتی‌های تحت البحری حمل می‌شود و راکت کروز "زیرکان" است که فراتر از صدا سرعت دارد و از کشتی‌ پرتاب می‌شود.
پوتین و دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا همواره توانمندی‌های کشورشان را در زمینۀ دستیابی به تسلیحات پیشرفتۀ هسته‌ یی به رخ همدیگر کشیده اند.
ترامپ در دسمبر گذشته در حاشیۀ اجلاس سران کشورهای عضو ناتو گفت که امریکا سرمایه گذاری قابل ملاحظه‌ یی در بخش اسلحۀ هسته‌ یی انجام داده است و به قدرتمند ترین کشور در این عرصه بدل شده است. با آنهم او افزود: "بسیار خوب خواهد شد که اگر کاری انجام دهیم تا (تولید سلاح هسته‌ یی) و نوسازی آن را توقف دهیم…"
ولادیمیر پوتین سال گذشته تهدید کرد که اگر امریکا تسلیحات هسته‌ یی برد متوسط را در اروپا مستقر کند، روسیه نیز کشتی‌های خود را با راکت های مافوق سرعت صوت تسلیح و تجهیز خواهد کرد.
با آن که ایالات متحدۀ امریکا تا کنون تسلیحات هسته‌ یی میان‌برد را در اروپا مستقر نکرده است، روسیه نگران است که دیر یا زود چنین اقدامی صورت خواهد گرفت.
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در اگست سال گذشته به صورت رسمی از "پیمان نیروی هسته‌ یی میان‌برد" با روسیه خارج شد و مسکو را به تخطی از آن پیمان متهم کرد.
این پیمان در سال ۱۹۸۷ میلادی میان رونالد ریگن، رییس جمهور پیشین امریکا و میخاییل گرباچف، رییس جمهور وقت اتحاد جماهیر شوروی امضا شد. هدف این پیمان، از بین بردن راکت هایی با برد کوتاه و متوسط بود که قادر به حمل سلاح اتمی است. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا